View Single Post
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Når det kommer til rusmisbruk så har jeg et litt deterministisk syn. Alle av mine venner som har et rusproblem er folk som har hatt det dårlig i oppveksten, foreldre med alkoholproblemer, fraværende foreldre, dårlige karakterer på skolen, begynner tidlig og drikke og røyke sigaretter, prøver marihuana. Bruker det mye fordi de ikke har det godt, kjenner flere som bruker endel amfetamin nå også.

Jeg synes det er helt rettferdig at mennesker som har hatt dårlige oppvekster og må ty til rus for å løse sine problemer for hjelp og ikke blir etterlatt og fortalt at: "Det var ditt valg" og "Hvorfor kunne ikke du bare begynne på NHH sånn som meg og sånn som pappa"
Vis hele sitatet...
Helt enig! Vi hjelper jo alle andre i samfunnet som tar dårlige valg, eller ufrivillig havner i dårlige situasjoner. Å ikke hjelpe rusmisbrukere setter en presedens som vil være uheldig. "Personer med selvforsynte problemer skal ikke få hjelp." Skal vi la han som kjørte for fort og sklei ut av veien blø ihjel siden det var hans egen feil?

En kan jo argumentere for at alle som ikke får jobb har skyld i det selv, og derfor ikke fortjener å få penger fra staten. Men heldigvis er det ikke et sånt samfunn vi lever i. "Alle skal med" sa Jens en gang, og jeg synes at det er riktig, men måten han prøver å implementere det er helt feil. Mange av verdens problemer er nettopp personer med noble intensjoner som har elendige gjennomføringer. Hele rus-politikken er et godt eksempel på dette.