View Single Post
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Hva er det dere preiker om?



521+ skal på Stortinget på lørdag
http://www.facebook.com/event.php?eid=268476543183653

Er du en av de?

Listen med krav til myndighetene fra OWS
http://occupywallst.org/forum/propos...editadd-so-th/

Etter litt granskning tipper jeg at det er punkt 1, 4 & 8 som er mest relevante for norske forhold. Om organisasjoner har status som person her vet jeg lite om. At rike betaler mindre skatt er mer kjent.

De andre punktene handler mest om korrupsjon, overdreven broderlighet mellom næringsliv og politikere, og usmakelige lover. Det er slike ting vi i stor grad er skånet for hjemme i Norge (glemmer ikke DLD, Oljefondet, Nobel-komitéen og Statoils handeliste), men et mer direkte demokrati der folk i større grad får bestemme hvordan de vil ha det på hjemplassen sin, tror jeg er en velkommen debatt for ola nordmann. Et større press på nasjonale politikere er nok også ganske ønskelig. Imdlertid, økonomi er området fokuset bør ligge på nå. USA kommer til å dra oss ned i sluket om vi ikke fjerner alle amerikanske bankaksjer i det forherligede Pensjonsfondet vårt. Om ikke norske investorer trekker seg ut av gjeldstyngede foretag. Om ikke spekulanter kvitter seg med dollarreservoarer. Jeg er ingen økonom, men dette flyet krasjer og fallskjermene begynner å bli få!


Ok, da var USA unnagjort - hva med oss? Vårt system? Er vi fornøyde så lenge Stoltenberg kan smile og trippe på én gang?

Ikke jeg. Ingen har unngått sjokkbølgene av det som har skjedd i statene. Kreften gjennomsyrer hele verdensøkonomien og lille, rike Norge er nok inget unntak.




Har ingen utdannelse i økonomi, men masser av innstatsvilje. Føler jeg har endt opp med noen sterke kort på hånda. Vennligst vurder følgende:

Viktig å holde fondsforvaltere og meglerhus, (spekulanter med varierende grad av risiko) og sparebanker separat. Bankenes Sikringsfond på 2 millioner per kunde (per bank), bør ikke komme gamblere til gode.

Vi må ta tilbake kontrollen over inflasjon - her håper jeg noen vettuge hjerner har noe på hjertet. Alt jeg vet er at staten bestemmer renta i Norge (på papiret ble NB statlig i 1950) og at den settes etter vurdering av KPI, BNP og andre valører. Selvfølgelig gjelder det å ha en stabil økonomi uten for mange tentakler og med så lav risiko som mulig. Høyrisikofond er for rike og sjansespillere.

Slette statsgjeld. Det skal ikke lønne seg. Er systemet virkelig lagt opp slik i dag, bør Norge støtte oppvasken som vil komme. Gjeld som penger er utdatert. Er bare til å innse det.

Fjerne oss fra Keynesiansk økonomisk teori? Østerrikske skolen?

Gullstandard fører vel bare til et nytt plutokratisk styre? Det er sentralbanker som eier de største reservene uansett, så de samme som sto for dagens situasjon ender opp med kontrollen over morgendagens penger. Det er en utvikling som må følges med argusøyne. Fare for stråmenn her.

Norges Bank skal være en institusjon styrt av habile økonomer uten forbindelser til næringslivet - kontrollert av det norske folk og styrt etter dets interesser. Dagens situasjon har jeg ikke belegg for å betvile, men det er i alle tilfeller et ubetinget prinsipp. Sentralbank skal være en oppgave staten utfyller.

Gjennomgå KPI, BNP og andre indeksers gyldighet og relevans. Hvorfor tar ikke KPI offentlige utgifter med i betraktning? Hvis de skal få siste ordet i å bestemme hvor mye våre penger er verdt, så burde man dra anslått produktivitet ut av ligningen. Den menneskelige faktor er, og forblir, en flytende en. Det skal ikke være slik at høy inflasjon kommer ut av ingenting. Det er det ingen grunn til og slike jojo-affærer fører til utbrenthet og, ja, hele generasjoner lagt i grus. Hva slags mentalitet fører det til?



Det grunnleggende med en økonomisk reform/evolusjon/revolusjon i Norge er å muliggjøre en kraftig investering i infrastruktur, sikre de mest basale velferdstilbudene, sikre en bærekratig, økonomisk utvikling i nærings- og privatøkonomien og sørge for at framtidige og samtidige generasjoner slipper frykten for en økonomisk kollaps der slaveri er ordet som best beskriver ens handlerom.



"Hvis vi får en flat skatt kommer de rike til å dra fra landet." - "Er det borgere vi vil ha her?"

Jeg heller mot den siste. De rike har fått kose seg lenge nok. Spør deg selv, "Hvorfor er the Office morsomt?" Nå må det bli en slutt på å beskytte feige dresser og hedre de av dem som bare er hyppe på å slikke Mr Burns oppetter ryggen. Majoriteten av landet sitter med den endelige avgjørelsen og alle disse familiene som synes det er urettferdig med moms, redningspakker og subsidier, har all mulig rett og anledning til å kreve rettferdighet. Hvorfor skal vi redde de som skiter på draget og går konkurs? Er det ikke sånn det fungerer i et fritt marked? At de ikke holder orden i eget regnskap og gir seg mens leken er god er bare deres egen feil, hva?

"Noen jukser og jeg melder meg ut til det er rettferdige regler igjen." - "Jaja, livet er'ke no dans på roser heller da."

Jeg tjener bra og har få bekymringer, men det får blanke meg være måte på hvor mange igler disse hvitsnippene skal få lov å helle ned i båsen min. Det begynner å bli trangt her og jeg blir deppa av at naboene er nedfor hele tida. Hvor er smilene? Hvor er folket som trasker og har all tida i verden? Gjeld, gjeld, gjeld. Sparepengene mine forsvinner, for renta er lavere enn inflasjonen! Og jeg oppfordres til å sette pengene i banken fordi det er bra for økonomien? HVEM SIN ØKONOMI???



Norge er ikke verst, men -

10 år på en stol for en lagerjobb?

13 år på en stol for en butikkjobb?

16 år på en stol for å komme med forslag?

19 år på en stol for å heve stemmen?

22 år på en stol for å sette standarder?



Hva er det vi holder på med?


Er ikke slaveriet over?


22 år? Dette er ikke visdom. Det er kontroll.


Jeg lever heller med frykten for krig enn å leve i et bur.
Vis hele sitatet...
Her var det mye rart nummer 1, glass-stegal act var en amerikansk lov. Jeg vet ikke om vi har en lignende lov i Norge, men bankene i Norge var ikke med å skape finnanskrisen så da virker det rart å straffe de.

Skattene er mye høyere i Norge en i USA, så igjen blir det rart å trekke inn punkt 4.

Punkt 8. Jeg vet ikke noen om det 14th amendment. Men det at et selskap opptrer som en jurdisk person betyr bl.a at hvis du starter et AS så risikerer du bare de pengene som du spyr inn på starten. Dette gjør det lettere å starte bedrifter og er en ting som absålutt ikke bør gjøres noe som helst med. I tillegg så setter loven mye strengere krav til bedrifter enn til privat personer, så det er heller ikke et juridisk problem.

Det å skille mellom sparebanker og finnans ville ført til MYE høyere renter. Er det virkelig noe du vil?

Pengepolitikken i Norge blir gjort av DNB på vegne av staten. Staten er en stor aksjonær i DNB men de eier bare litt over 30%. Derfor er det de flinke økonomen i DNB som analysere markedet og finner ut hvilken rente som er mest gunstig for Norge. Vil du virkelig la dette ansvaret gå over til politikere, som ikke på langt nær er like kvalifisert som DNB personalet?

Det du skriver om økonomisk kollaps har jeg problemer med å se her i Norge.

Flat skatt, er ikke dette noe som de rike vil få mest nytte av? Det finnes flere i norge med million inntekt som betaler opp mot 50% skatt. Den eneste grunnen til at mange veldig rike ikke gjør dette er at de ikke tar så mye utbytte ut av selskapene sine.
Sist endret av Bernhard; 14. oktober 2011 kl. 01:43.