View Single Post
I <3 DMT
Trådstarter
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Kjempe bra! Godt at folk står på sitt og ikke lar seg bli trampet på.
Kan du kanskje fortelle litt hva som ble sagt i rettsaken? Hvordan de la fram siktelsen og hvordan forklaring du ga?
Vis hele sitatet...
Vel, da jeg kom inn i rettlokale 5 min før rettsaken startes spurte advokaten til politiet (som også var fornærmede).

Om vi ikke bare skulle gjøre det enkelt ved at jeg vedtok forelegget og da uten saksomkostninger. Dette sa jeg klart nei til ved å hevde min uskyld. Videre ville han bare forklare de forskjellige ordene for å gjøre det tydelig hva det ville bety. Altså f.eks sto det i papiret for å ha båret kniven uaktsomt og at denne kunne brukes til aktverdig formål etc. (Greit nok).

Dommeren kom inn i lokale og forklarte litt. Han spurte om vi hadde noen innsigelser mot at han selv erklærte seg habil (altså at han dømmer uten å være med noen av partene osv? ).

Ingen hadde noe imot han som dommer så da kunne rettsaken starte.

Først la politiet fram saken på sin måte, så kunne jeg forklare meg om jeg ville. (alle har rett til å nekte) men ettersom jeg mener jeg ikke er skyldig så valgte jeg å forklare.

Deretter kunne fornærmede spørre meg spørsmål før jeg kunne spørre han spørsmål. Han spurte meg da blant annet om når kniven ble kjøpt, hva den skulle brukes til osv. Jeg svarte med det som sto i papiret jeg hadde forklart tidligere. (Tydeligvis hadde jeg kjøpt denne 2-3 dager før jeg ble stoppet) At jeg hadde kjøpt den da, at den skulle brukes i hobbybasis (Kaste kniv i skogen, på hytteturer osv og at jeg var intressert i kniver etc.)

Jeg stilte noen spørsmål iforhold til forklaringen til fornærmede ved å høre på hva han sa, og spurte f.eks hvorfor han tok opp det med kortene (en sak som ble henlagt) når det ikke har betydning for kniven?
Forklarte at kniven lå nederst i sekken osv.

Etter dette ble et politivitne innkalt og spurt om hva som skjedde. Dette forklarte han veldig fint, men bomma da litt på hva som lå oppi i sekken osv (Han var ikke helt sikker, men mener det lå en genser eller noe oppi), tidligere hadde jeg forklart at jeg ofte går med sekk ettersom det kan være greit og ha en genser eller lignende oppi til bruk om været skulle endre seg. Også sa han at han hadde sjekket sekken selv på eget iniativ, og da jeg fikk spørre spørsmål spurte jeg han om "var det ikke sånn at jeg sa til dere at jeg forresten hadde en kniv i sekken som jeg hadde glemt" når han hadde spurt meg om jeg hadde noe på meg.

Dette kunne han da bekrefte.
Videre sa fornærmede at han ville trekke saksomkostningene osv og bare gi meg boten på 9500kr ettersom jeg ikke vedtok 8000kr. Dette var jeg da sterkt imot. (Ble stilt spørsmål om min intekt her også).

Fornærmede fikk så si det siste etter politiet gikk og valgte å stille spørsmål ved min tillit i denne forklaringen jeg hadde gitt. Ved å si at man ikke bare kaster kort fra seg etc.. og man også ville oppdaget kniven i sekken om man tok noe opp fra den.

Mine siste ord var å forklare dommer at jeg mente fornærmede ikke burde stille spørsmål ved min tillit og forklarte at saken med kortene ikke hadde noe med denne saken å gjøre ettersom den saken ble henlagt (Dermed uskyldig), og ettersom noen kort ikke kan leveres var det ikke noe spesielt og skulle "sortere dem". Og bare levere de kortene man får finnerlønn av. Uansett, hele opplegget med at han mente tillit var et problem tror jeg dommer skjønte han ikke skulle stille spørsmål ved.

Fikk da lov og gå, og skulle komme tilbake 2 timer etterpå.

2 timer etterpå satt jeg der alene (selv om politiet egentlig skulle ha møtt opp) og fikk da lest opp alt osv. Deretter sa han at han finner frikjennelse som det eneste riktig. (Men sa at politiet kunne anke osv) dette er noe jeg tror de ikke kommer til å gjøre. Men uansett, det var det.

Det hjelper faktisk i sånne saker man mener man er uskyldig og stå på sitt. Tenk om jeg hadde vedtatt forelegget, da hadde det "bare" blitt 9500kr og sikkert mange som kunne taklet det. Derimot valgte jeg stå på mitt og kreve min rett.

Jeg ble nå frikjent.
Gjett om jeg er glad!

Kan også legge til at jeg ga et eksempel mot slutten.
Da at om jeg f.eks hadde kjøpt denne kniven på clas ohlson eller et eller annet sted, så var det nødvendigvis ikke sånn at man skulle bruke den til noe aktverdig formål (Skade folk). Jeg bevegde meg fra a til b med denne kniven, men at den ligger nederst i sekken under en genser sier dog litt.