View Single Post
Sitat av Saimhann Vis innlegg

Hvorfor vil renter oppheves? Det er ikke sånn at bankene vil slutte å kreve renter på lån, så du vil nok fortsatt få renter. Du kan jo fortsatt leve som "duden into the wild". Jeg ser ikke hvorfor familien skulle finne deg med en gang, eller det at du til å begynne med skulle hjemme deg fra familien "in the wild".
Vis hele sitatet...
Jeg tror bankene er kyniske. Ja.

Vedrørende In to the Wild, tenkte jeg mer på at han reiser rundt, jobber på gård, og tjener penger på livets landevei for å komme seg nordover til Alaska. Om han måtte hatt bankkort ville familien ha funnet han hvor enn han var, han ville sannsynligvis aldri kommet seg til Alaska. Han kunne ikke vært den frie fuglen han lengtet etter å være. Han ville gått glipp av mange opplevelser, og han ville dødd tidligere.

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
De som hevder at ett kontant basert samfund er usikkert og fører til mere kriminalitet og derfor vill ha ett elektronisk verdi system kan ta seg en tur i skauen...

Ta Japan som ett eksempel, Japan bruker ett fullt kontant basert system hvor butikkene ikke engang har kort automater. Det er ingen som bruker visa kort eller andre elektroniske betalings metoder. Japan har en av de laveste statestikkene på kriminalitet og er vell det tryggeste landet jeg noen gang har besøkt.
Glemte forsåvidt lommeboka mi på starbucks og kom tilbake en time senere hvor den fortsatt lå på bordet med rundt 4000 i kontanter. Lykke til med det i Oslo hvor lommeboka mi bare ville inneholdt visa kort, du legger forsåvidt ikke lommeboka di på bordet i Oslo heller.
I Japan føler jeg meg trygg med og la telefonen, ipoden og lommeboka ligge på bordet mens jeg går på toalettet, gjort det over 100 ganger og tingene ligger urørt når jeg er tilbake.

Så å si at kriminalitet kommer fra kontanter er dø født. Det er nok mer bak kriminalitet enn papir lappene...
Vis hele sitatet...
Har selv bodd i Japan, og glemte lommebok 3-4 ganger på tog/trikk/undergrunn. Fikk den ALLTID tilbake, med alle kontanter,kort osv i behold. Japanere er ærlige mennesker, de tørr ikke stjele.

Til sammenligning har jeg blitt frastjelt lommebøker, vesker og tilbehør i Oslo og Trondheim 2 ganger på under 2 måneder.

Og det er sant som du sier, at i Japan måtte du ha kontanter. Skulle du begynne å betale med kredittkort var det så og si umulig de fleste steder.

Kriminaliteten forsvinner med et kontantløst system? Bullshit.
Plaser heller en politimann på hvert gatehjørne/togstasjon eller liggnende. Få de ut i gata osv.
(I Japan er det politi overalt, greit at du kanskje ikke så de, men de er båser overalt, i hver bydel, på hvert hjørne)

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Fullstendig enig!!

ÈN ting jeg ønsker å tillegge - og denne kommer til å sikkert provosere; jeg synes det foregår en liten *snik-totalitær-isering* av samfunnet.. Ikke mye, slett ikke, - men litt om litt og i ènkeltting!

Jeg veit denne setningen over er kontroversiell, men helt seriøst - uten at jeg forhåpentligvis trenger å måtte gulpe opp masse fakta - det er faktisk sånn at enkelte sterke krefter øverst i samfunnet ønsker hardt en mye strengere kontroll med ALLE innbyggere og personer generelt.

VELDIG provoserende denne beskjeden fra Finanasforbundet(?) at de ville fjerne kontanter.. Hva mener dere andre?
Vis hele sitatet...
Dersom dette går igjennom flytter jeg seriøst fra Norge, og kommer sannsynligvis ALDRI tilbake. Dette er maktmisbruk på sitt sterkeste. De fjerner vår allerede lille frihet.

Ikke rart at dette provoserer meg da jeg ser på meg selv som anarkist, og dette er langt i fra den rettningen jeg vil at vi skal ta.
Sist endret av kn^tte; 4. oktober 2011 kl. 14:25.