View Single Post
Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Hvis du har en bok å anbefale, så leser jeg den gjerne. Når det kommer til kritikk mot sosialisme så kritiserer jeg gjerne det og men har ikke gjort det i denne tråden. Jeg har kritisert kommunisme, og Rødt er ikke et sosialistparti på linje med AP og SV, men et kommunistparti.
Vis hele sitatet...
Kommunisme er sosialisme. Sosialdemokratiet var noe som vokste frem som et slags "kompromiss"; den kan koeksistere med kapitalisme.

Du mener at mennesker ikke lider under kapitalismen? Åpn øynene dine og se mot Afrikas horn.

Sitat av vestkantgutt Vis innlegg

2: Hent soldatene hjem sier du. Det er ingen av de soldatene som er tvunget til å dra. Alle er der frivillig. Frihet til å VELGE er noe kommunistene ikke setter så høyt.
Vis hele sitatet...
Frihet til å velge å delta i en krig? Det kan de jo igjennom diverse privatiserte hærer, uansett. Selv om jeg synes dette er om enda mer perverst enn en statlig hær. Poenget mitt er at et enkelt individ ikke kan ha frihet til å velge hvilken krig samfunnet hans finansierer.

Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
3: Fornybar fremtid. Jeg er forsåvidt enig i dette, men tror ikke staten er de rette til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Staten er det eneste som kan ha makt til å fundamentalt endre samfunnets energigrunnlag. Hvis ikke hadde det private markedet gjort noe med det for lenge siden. Mulighetene har vært der like lenge som fossiltbrennstoff.


Sitat av vestkantgutt Vis innlegg

5: Sterk stat. Ja er den en ting jeg virkelig gir faen i og absolutt ikke ønsker, så er det "sterk stat". Ordene "sterk stat" får meg til å tenke på Hitler og Stalin.
Vis hele sitatet...
Du tenker på diktaturer.


Sitat av vestkantgutt Vis innlegg
Ellers er jeg enig med Rødt i noen saker, spesiellt med tanke på forbedring av kollektivtrafikk som igjen vil senke C02 utslipp.

Jeg kan bare ikke forstå det kommunistiske synet på hva som er "bra".
Vis hele sitatet...
Det er bra, forskjellen på deg og Rødt sine sympatisører er at du tror det private markedet vil kurere seg selv, mens sosialister aktivt vil gå inn og endre det.

Kommunister mener som regel rettferdighet, stabilitet og like grunnlag er bra.