View Single Post
Supplerer på litt ekstra her:

Sitat av Provo
Omtrent det nærmeste man kommer en test som faktisk kan verifisere forståelse av selvet, som er en veldig vesentlig del av ToM, er speiltesten.
Vis hele sitatet...
Forståelse av selvet er bare halvparten av en fullstendig teori om sinnet, der den mest vesentlige delen faktisk er forståelse av andres sinn og mentale tilstander. Min pensumlitteratur har hatt en klar distinksjon med det som kalles for en "desire theory of mind" (å forstå at andre har mentale tilstander) og en "belief desire theory of mind" (å forstå at andre har mentale tilstander som ikke nødvendigvis sammenfatter med tingenes faktiske tilstand og reflekterer virkeligheten), der det avslutningsvis blir konkludert med at utvikling av en kompleks teori om sinnet skjer gjennom tre prosesser; 1) tenkning om selvet, 2) tenkning om andre mennesker, og 3) tenkning om relasjoner mellom mennesker. Jeg har ikke funnet pensumlitteratur som hevder at dyr er lengre enn potensielt stadie 2, men hvis det finnes hadde jeg gledelig lest om det da dette er noe av det mest interessante jeg vet om
Sist endret av Kristina; 23. juni 2011 kl. 13:46.