View Single Post
Tjah, det blir i så fall en juridisk tvist om hvorvidt hans handling var rimelig i forhold til situasjonen. Nå er jeg ingen jurist, så selve diskusjonen om hvorvidt han handlet i nødverge kan jeg ikke uttale meg for mye om, men hvis vi ser på lovdatas definisjon fra Straffeloven:

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.
Vis hele sitatet...
Kronglete språk, men det skal likevel ikke være nøvdendig å knuse en rute for å hindre noen i å rygge over motorsykkelen sin. Jeg vil uansett anbefale deg å oppsøke rettshjelp. Det finnes gratis tilbud for dette i form av studentorganisasjoner osv, men det spørs om disse hjelper med Straffeloven. Undersøk hvordan lovene for dette fungerer, så oppsøker du politiet.