View Single Post
Kom nylig opp i et interesant dilemma her forleden en dag da jeg skulle rygge min bil ut av en stikkvei.
Jeg rygger og rygger og plutselig hører jeg 3 dunk på bakruta mi før det kommer en knyttneve som treffer sideruta på bilen med den følge at hele vindusheisen sier takk for seg og vinduet detter ned i døra.
Bak meg står det en bikerdude på rundt 40 år kan jeg tenke meg, jeg går ut og spør hva pokker han driver med. Han sier jeg nesten kjørte på sykkelen hans.
Greit nok jeg var kanskje ca 1,5 meter ifra sykkelen hans og hadde ikke noe behov for å rygge videre da bilen allerede sto i første gir og jeg skulle framover.
Jeg sier at ok nå skriver vi en skademelding her, du har tross alt herpa vindusheisen min rimelig bra.
Dette nekter han for og sier at han var i sin fulle rett og brukte nødverge for å avverge skade på sykkelen sin. Jeg prøver og fortelle at hva han oppfattet som nødverge overhodet ikke gikk unna paragrafen og han hadde i allefall ikke trengt og hamre som besatt på bilen min til ruta datt ned i døra. Jeg hørte han da han banket på bakruta før han bestemte seg for å bruke resten av bilen som en tromme.
Følgen ble dog at jeg tok skilt nummeret på motorsykkelen hans og skrev en skademelding med kun min side av versjonen og skaden tok jeg bilde av.
Politiet som også ble ringt da krangelen var ganske opphetet ville ikke komme med mindre det var person skade eller vi faktisk kom i håndgemeng. Nå hadde jeg min kjæreste med i bilen så var ikke så keen på og begynne og slåss med en bikerdude og gjøre det mere uhåndterlig en det en fyr i 40 åra med ølmage i midten av midtlivskrisen sin allerede er.
Men kan du virkelig hamre i stykker noen sin bil og gå straffefri fordi han nestne rygget på sykkelen din? Er ingen faktisk skade på sykkelen og bilen min sto i 1 gir som betyr at ryggelysene er av og jeg skulle forover igjen for å komme meg ut porten.