View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Mange barn tror på julenissen. Medfører det at julenissen finnes? Nei, det gjør jo ikke det. Poenget er at når så mange mener det spøker her og der, og seriøse og grundige undersøkelser konsekvent viser naturlige forklaringer, så sitter man igjen uten særlig grunn til å tro at dette fenomenet er noe mer enn ren innbilning. Man skal være litt forsiktig med virkelighetsrelativisme – virkelig for meg, og ikke virkelig for deg – for følger du implikasjonene av dette, gir raskt ingenting mening lenger. Hvis noe er virkelig, er det en del av den objektive virkeligheten, og det er i prinsippet mulig å bevise det, da de nødvendigvis påvirker virkeligheten de er en del av. Er det bare innbilning er det straks et uvirkelig fenomen – annet enn en virkelig innbilning, men at folk kan innbille seg ting er ikke hverken noe nytt eller paranormalt.
Vis hele sitatet...
Det ante meg at julenissen kom til å bli tatt opp på et tidspunkt. Hvilke seriøse og grundige undersøkelser er det du viser til?

Jeg sier bare; jeg har med mine egne øyne sett en gammel mann oppstå fra intet inne i stua til farmoren min og blir borte igjen på samme måte etter å ha beveget seg fra stua og til kjøkkenet. Det kan selvsagt ha vært et hologram av noe slag, projisert fra en nabo, men da besitter denne naboen litt av et utstyr som klarer å projisere dette hologramet gjennom vegger. Det kan selvsagt også være en helt tilfeldig ansamling av luftpartikler som gang på gang skaper illusjonen av en gammel mann, som hver gang ser helt lik ut. Kanskje det har noe med luft som blåser ut av tv'en på sammen måte hver gang, og at denne luften møter en annen type vind osv. Det kan selvsagt også være min innbillning, og min farmors innbilning, og min brors innbilning, og min fars innbilning, at vi alle innbiller oss nøyaktig det samme. Det er egentlig det samme for meg, hvordan fenomenet en gang kan forklares, jeg tror ikke nødvendigvis det er et dødt menneske som går igjen, men at det finner sted, og at det er trolig at andre mennesker rundt omkring i verden har opplevd det samme som meg, det er jeg ikke i tvil om. Men jeg kan ikke bevise det. Men en dag kan vi nok det.

Man skal være litt forsiktig med virkelighetsrelativisme – virkelig for meg, og ikke virkelig for deg – for følger du implikasjonene av dette, gir raskt ingenting mening lenger.
Vis hele sitatet...
Vi trenger for all del ikke begynne på denne diskusjonen, men i ytterste konsekvens kan du ikke bevise overfor meg at virkeligheten du oppfatter er noe som helst i nærheten av den virkeligheten jeg oppfatter, og kan man da egentlig overhodet snakke om en "objektiv" virkelighet? Men for all del, vi lar denne ligge.

Virkeligheten, universet, hvordan å forstå alt sammen, noe som er så ufattelig komplekst - vi er ikke en gang i nærheten, selv om vi tror vi forstår hvordan universet og den fysiske verden henger sammen. Og om vi ikke i realiteten forstår en promille av universet som omgir oss, hvordan kan vi da være så sikre på at vi ikke tar grundig feil også om elementære ting vi i dag tar for gitt?

Men for all del, jeg kan ikke bevise "spøkelser", og jeg har fått svaret jeg ville ha i min første post, så takk for det!