View Single Post
Sitat av Zepur Vis innlegg
Eksempel: du kutter deg en brødskive, og åpner kjøleskapsdøren for å se etter pålegg. Du har ikke helt bestemt deg for hva du skal ha på, og et par-tre ting er tenkelige alternativer. Har du da ingen annen tankegang enn det du ser på til en hver tid? Tenker du aldri noengang "mm ost!" eller "kanskje skinke"? Det er i så fall meget uvanlig.

For meg betyr en slik indre monolog (for i mitt hode er det kun meg..) at jeg reflekterer og tenker. Cogito ergo sum etc.
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig med å forveksle det å tenke på noe med det å assosiere ideer med ord. Man må ikke ha kunnskap til det norske ordet "skinke" for å kunne tenke på skinke. Om man ikke har språk, vil man fortsatt kunne assosiere tanken om skinke med utseende, lukt, følelse, smak og konsistens. Dette er assosiasjoner som foregår kognitivt i hjernen din hver gang du tenker på skinke. Jeg våger meg til å påstå at når du tenker på skinke så beskriver du ikke alle elementene ved skinken i hodet ditt ved bruk av ord, men nemlig assosiasjonene du har til skinken fra før. For oss mennesker, som er så vant med å knytte ord til gjenstander skjer det automatisk at vi tenker "skinke" - men det betyr ikke at om man ikke har ord, så vil man ikke kunne tenke på ting.