View Single Post
Jeg fant en rapport skrevet i Norge som lener seg til tall fra utlandet da dette er et relativt nytt fenomen her hjemme. Misbruk av reisesyketabletter hos barn og ungdom - en kasusrapport.

Jeg kjenner ikke til de som har skrevet rapporten når det kommer til om de er en troverdig kilde. Men det virker greit iallefall. Det som kommer frem i rapporten er at det iallefall ikke er ufarlig!

...Hvor stort omfang misbruk av reseptfrie legemidler har i Norge er ukjent, men Giftinformasjossentralen fikk 14 henvendelser i 2004 om inntak av Marzine® reisesyketabletter hos barn og ungdom opp til 20 år. Bare tre av disse var bevisste inntak og endte med sykehusinnleggelse...
Vis hele sitatet...
I materialet fra Utah Poison Control Centre ble det retrospektivt studert alle tilfeller av pasienter yngre enn 18 år som over en tidsperiode hadde hatt et bevisst inntak av cyklizin. Åtti pasienter ble inkludert, 42 av disse hadde vært sykehusinnlagt, 89 % av tilfellene var misbrukstilfeller. Antall tabletter som var inntatt var kjent i 55 av 80 tilfeller og variererte mellom 2 og 36 med et gjennomsnitt på 12,4 tabletter, hver tablett inneholder 50 mg cyklizin. Samtidig inntak av illegale stoffer (LSD, etanol, marijuana, koffein, difenhydramin, litium, sopper) ble rapportert i 25 % av tilfellene. Hallusinasjoner (70 %) og forvirring/desorientering (40 %) var de mest vanlig rapporterte symptomene. Takykardi (52 %) og hypertensjon (69 %) var vanlig hos pasienter som ble sykehusinnlagt, men ingen hadde hatt alvorlige komplikasjoner. Intensjonen med misbruket var først og fremst å oppnå positive opplevelser av hallusinasjoner.
Vis hele sitatet...
Over 50% sykehusinnleggelse av 80 rapporterte tilfeller om jeg ikke så for kjapt over her. Skummelt nok i seg selv, og evig nok til og indikere at man IKKE burde ufarliggjøre dette.
Sist endret av murloc; 25. mars 2011 kl. 23:55.