View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Du minner meg om en lærer jeg engang hadde på en kristen vgs.

Mitt spørsmål til deg er følgende: Hva mener du om begrepet "personlig kristen"? Det er et utrykk som har vært litt på dagsorden i det siste i media, og jeg skjønner meg rett og slett ikke på det. Er det ikke slik i kristendommen at enten er man kristen, eller ikke? Og hva er forskjellen på å være kristen og personlig kristen? Den kristne tro grunner jo i nettopp troen, og ikke noe annet? (Joh. 3.16)

For meg virker det som et kvalmt begrep noen skryter på seg for å tro at det gir en bedre innpassering i himmelriket, men i følge Jesus var det vel akkurat slike personer som IKKE skal komme først til han?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk bare lyst å svare spørsmålet ditt.

Det er forskjell på om du er registrert i statskirka som kristen fordi du en gang komformerte deg for pengenes skyld, og aldri har giddet å melde deg ut.

Eller om du er en personlig kristen. Det ligger ikke noe mer i ordet enn det. Om du regner deg selv som kristen så er du en personlig kristen. Regner du deg ikke som kristen, så er du heller ikke en personlig kristen, derimot er det mange av dem som er registrert i statskirka for det om.