View Single Post
Det har vært en del tråder og oppstyr i det siste rundt cannabis og legalisering. Mennesker flokker til, og kommer med alle slags argumenter for og imot og drit og faen. Slik jeg ser det er vi blitt fanget i et kaos av argumenter og problematisering og komplisering. Jeg føler at jeg må opplyse de som er fanget i dette kaoset.

Problemet som jeg ser det, er at ting blir for kompliserte. Jeg har aldri vært en fan av kompliserte ting, jeg liker dem bedre når de er oversiktlige og lette å forstå. Derfor vil jeg simplifisere med å presentere en grunn jeg mener går over alle andre grunner til legalisering, og som etter min mening knuser argumenter som er imot.


Her har dere argumentet for legalisering av cannabis (og andre rusmidler) som jeg er overbevist om at ikke kan bli nektet for at er ekstremt gyldig. Dette er den eneste grunnen man trenger for å legalisere, andre grunner er i bunn og grunn kompliseringer.

Det følgende er forklaringen som leder opp til argumentet. Jeg føler jeg må forklare dette grundig slik at jeg ikke blir misforstått, misforståelser fins det nok av i verden. Les med et åpent sinn.


Mennesker blir født frie. Frihet er hva som gjør livet verdt å leve. Frihet til å velge selv, frihet til å bestemme over sitt eget liv.
Mennesker fortjener beskyttelse mot alt som bryter med denne friheten.
Den eneste friheten man ikke har (eller ikke burde ha) er å bestemme over andre sitt liv. Med dette mener jeg ting som tyveri og drap, tolk det så bredt dere vil. Tyveri av lykke, tyveri av eiendom, tyveri av tid.

Tyveri av frihet er noe av det verste som kan hende med et menneske, ihvertfall ser jeg det slik. Et menneske har retten og friheten til å bestemme selv, om en person gjør noe som i dine øyne er galt, har du fortsatt absolutt ingen rett til å stanse eller straffe personen for sine overbevisninger. Så lenge personen ikke stjeler eller dreper så har du ingen rett til å stoppe han eller henne.

Du er subjektiv. Alle er subjektive. Du kan ikke vite noe som helst helt sikkert. Du kan ikke vite noe som helst helt sikkert om hva som er rett og hva som er galt. Alle kommer inn i denne verdenen blanke, hva du lærer trenger ikke være rett. Det eneste du noen gang kan vite 100% sikkert er at du er bevisst. Siden man ikke kan vite hvordan man burde leve så burde man la alle ta sine valg selv. Det du ser som idiotisk kan for alt du vet være det riktigste noen sinne. Det du tror er fullstendig rett kan være fulstendig feil, eller det kan ha null betydning. Jeg innser at alt dette gjelder for meg også. Det dummeste man gjør er å anta og dømme, man skal vite og kjenne. Vær åpen for at du kan ha tatt feil.

Da har jeg forklart hvordan mennesker er frie til å gjøre slik de vil, og hvordan ingen har rett til å ta fra dem denne friheten.


Jeg vil så presentere følgende påstand:

De som vil forby andre mennesker fra å gjøre noe de synes er rett og som ikke bryter med andre sin frihet har ingen rett til dette.


Her er det gyldne argumentet:

Rusmidler burde legaliseres fordi brukeren har rett til å ta valget om å ruse seg. Ingen har rett til å stanse eller straffe brukeren for sitt valg fordi det angår kun brukeren selv. Brukeren behandler ingen urettferdig med sitt valg. Om skade oppstår er det brukeren som burde bli stilt til ansvar og ikke rusmiddelet.



inb4 "Folk er idioter og må beskyttes fra sin egen idioti." Burde andres idioti gå ut over gode, intelligente menneskers frihet? Nei, jeg synes ikke det.

Jeg føler fortsatt at jeg kunne forklart meg bedre, men det er vanskelig. Jo mer man utdyper jo flere smutthull åpner seg. Jeg vet det er smutthull og imperfeksjoner i forklaringen min.

Jeg håper at jeg klarer å nå ut til noen med dette
Sist endret av WhyKing; 4. januar 2011 kl. 02:46. Grunn: typo