View Single Post
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Jeg vil ikke vondt mot noen - Jeg vil heller bli kvitt massereligioner som tjener på en utdatert tro om evig liv og liknende som gir mennesker falske forhåpninger om "livet etter døden".
Det er ikke et fasitsvar på spørsmålet mitt når jeg spør etter meninger.
Vis hele sitatet...
Man sier det eksisterer et religiøst gen. Ikke lite sannsynlig siden folk flest er religiøse. Kanskje det er en grunn til at folk har en tro?

Du ønsker å bli kvitt massereligioner? Javel. Gjør det til din oppgave å opplys verden om at ditt verdensbilde er mer "korrekt" enn alle andres. Aka misjonær.
Eller du kan lese animal farm.

Hvorfor er falske forhåpninger om et liv etter døden så ille. Besøkte nylig en eldre dame som hadde et interessant syn på dette. Hun "valgte" å tro på et liv etter døden siden alternativet ganske enkelt er nitrist og deprimerende. Gir jo mening igrunn. Man kan velge å tro at når man dør så vil man møte igjen familer og venner. Eller man kan sitte der og nærme seg nitti, de fleste man kjenner har strøket og man sitter der og tenker for seg selv "Jaja, nå er det snart slutt".

Greit nok at det kanskje er irrasjonelt å tro på et liv etter døden, men er det egentlig så veldig ille?

Ignorance is bliss.
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:29.