View Single Post
Sitat av seven_up
Vi kunne jo prøvd oss på jorda en periode uten religion, å sett hvordan mennesker hadde greid å takle den naturvitenskaplige sannheten. Dette tror jeg ville blitt veldig vansklig, og mange ville blitt ganske depresive uten en tro.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk veldig mange mennesker i dag som lever helt uten noen form for religion og kun forholder seg til den naturvitenskapelige måten å se verden på. Disse menneskene klarer seg helt fint og finner liten trøst i fantasiforestillinger om evig liv, bare se deg rundt, det er flere av oss enn du tydeligvis tror.

Sitat av seven_up
Noen eksempler kan være: Din datter på 7 år har blodkreft, ligger på sykehuset og skal dø om 1-2 mnd, jeg i min verden ville hatt ganske tøft for å ikke gi denne jenta håp ved feks å fortelle om himmelen og alt hun kan glede seg til når hun slipper smerten i denne verden.
Vis hele sitatet...
Om du velger glatte over virkeligheten på en slik måte får være opp til deg, selv ville jeg valgt en annen fremgangsmåte, som for meg ikke ville føles som å lyve.

Sitat av seven_up
Eller vi kan ta den naturvitenskaplige metode: nei jenta mi, nå om to mnd så kommer vi til å grave deg ned her ute, så kommer det nok mest sannsynlig masse biller/mark og spiser deg opp. Men ikke bekymre deg, dette går fint.
Vis hele sitatet...
Det finnes faktisk en mellomting, som GypsyWagon sier, det er ingen smerte når man er død. Man kan trøste og støtte barnet som best man kan og uten og lyve eller komme med eventyr, si at snart vil du kunne slappe av og ikke ha vondt lenger.

Sitat av seven_up Vis innlegg
Håper du kom over tårene, og smerten du fikk inne i deg når jeg forklarte tidligere hvordan jeg føler religion kan brukes på en positiv måte. det var på ingen måte meningen å gjøre deg lei deg, naturvitenskapen holder jo også i massevis for mange!
Vis hele sitatet...
Synes du insinuerer at naturvitenskapen ikke er tilstrekkelig?
Bare fordi du ikke finner alle svarene dine her, noe man ikke gjør, så er vitenskapen basert på håndfaste ting som må kunne bevises på en eller annen måte. Det vi ikke vet svarene på forblir uvisst fram til noen klarer å finne ut av det. Teorier blir prøvd ut, for så å bli avskrevet eller bekreftet. I motsetning til religion der man blir fortalt at sånn og slik er det og du skal ikke stille spørsmål ved noe, men bare godta det som blir fortalt.