View Single Post
Sitat av thomasf Vis innlegg
Ja, du er er en trangsynt idiot for å tenke dette.

Det er flere hundre millioner mennesker her i verden som er praktiserende religiøse og nærmest har gjort troen om til kunnskap. De ber til Gud og er i kontakt med "noe mer" hver dag. I mange tilfeller er religion alt man har. Hva tror du det er som gir glede til den 16 år gamle bonden i Afghanistan som har mistet begge foreldrene og sliter med å mate seg selv og de to tvillingbrødrene hans på 4 år?

Om alt av religion er oppspinn, og om ingenting av NOE som står skrevet i skriftene til de store verdensreligionene er basert på så mye som et fnugg av fakta, er det fremdeles utrolig verdifullt så lenge noen tror på det. Selvfølgelig behøver vi ikke religion her i Norge. Vi har jo stort sett det vi trenger og det er et absolutt fåtall som behøver eller vil bry seg om noe annet enn oss selv og det vi kan ta og føle på.

Om man er født inn i elendighet og sliter med skaffe mat gjennom hele livet, og ikke kjenner til noe annet, er historien en helt annen. Da setter du kanskje din lit til religion, og gjennom troen får man et så fullverdig liv som mulig utfra omstendighetene.

Hvorfor du skulle ville frarøve noen den gleden har jeg vanskelig for å forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men jeg har ingen tanke om å illegalisere, nekte praktisering eller å kaste ut religion fra vårt samfunn.
At folk kan føle de trenger noe å ha en ubegrunnet sikkerhet til en religion forstår jeg - Men om de 5% eller noe vi betaler i religionsskatt hadde gått til disse stakkars bøndene i afghanistan, hadde kanskje ting gått en annen vei?