View Single Post
Er mektig trøtt og sitter her med feber, så kan ikke garanterte for noe fornuftig innhold. Tar også høyde for skrivefeil.

Til Prognisse: Riktig det at man kan skille religion og vitenskap ved å si at religion er et levesett, i motsetning til vitenskap. Men jeg mener vitenskap absolutt endrer levesettet vårt. Nå snakker jeg ikke om i form av teknologi, men kunnskap. Spesielt innen astrologi og astrofysikk gjøres det oppdagelser som mange finner forstyrrender, akkurat som man gjorde om Giordano Brunos meninger for 410 år siden. Riktignok vil ikke astrofysikere nå til dags blir lynsjet så fort de ferdes på gaten (får vi håpe), men mange er fortsatt opphengt i at mennesket står i sentrum og avviser muligheten for annet intelligent liv der ute. Håper du har formulert deg litt feil når du skriver at vitenskap kun beviser ting vi vet fra før. Vitenskap er i skrivende stund menneskehetens flaggskip og motivasjon mener nå jeg, og det gjelder alle disiplinene.

Historien tilsier at organisert religion har i flere tilfeller vært mer "opium for folket" (som Karl Marx sa) enn noe annet, og skapt en god del elendighet. Men religion - i dette tilfellet troen på noe overnaturlig, noe vi kan sanse - tipper jeg har eksistert siden det første mennesket døde. Altså, mennesket har siden dag 1 prøvd å svare på eksistensielle spørsmål og troen på guder kom naturlig i mangel på noe annet. Dermed tenker jeg at vitenskap er den naturlige erstatteren for religion på det nivået vi er nå, og vil bli mer og mer akseptert. Evolusjon i et nøtteskall spør du meg, uten at jeg orker eller greier å utdype det noe mer.

Til Ewa: Tror jeg gjorde litt rede for hva jeg syns i det jeg skrev over. At vitenskapen beviser Gud kan jo bli oversatt til at vitenskapen erstatter Gud som forklaring. Men nå snakker jeg kun om det mer fysiske og sansbare. Mer spirituelle emner; som livet etter døden og meningen med livet er altfor abstrakt til at jeg orker formulere noe om det nå. Den "frie viljen" du nevner er jo også diskuterbart pga kaosteorien. Finnes også folk som mener at skjebnen vår ble bestemt ved The big bang. Selv merker jeg at jeg blir smålig svimmel og kvalm av å debattere hvorvidt jeg har min egen frie vilje.
Sist endret av Trymba; 4. september 2010 kl. 00:18.