View Single Post
Sitat av tafsern Vis innlegg
Visst du lar det du ser på nyhetene ha en direkte innvirking på ditt eget gode liv (dersom du faktisk har et godt liv!), så har du vel et snev av problemer.
Vis hele sitatet...
I følge denne morsomme lille videosnutten har man ikke egentlig noe valg; man MÅ la andres opplevelser og livssituasjon gå inn på seg

Fra spør til alvor: Jeg har en kjæreste som jobber som sykepleier. Hun er i blant veldig nedstemt pga. alt det vanskelige og triste hun opplever i jobben sin. Folk dør, noen blir skadet for livet. Bil og motorsykkelulykker, kreft, demens og infiserte operasjonssår. I blant blir det så mye at hun sier hun ikke orker mer. Hun mener hun må lære seg å "stenge inntrykkene ute", som hun sier.

Jeg er av den oppfatning at vi ikke kan stenge inntrykk ute på den måten. Hvis man sliter med negative tanker og følelser som følge av negative opplevelser man selv blir utsatt for, eller som man iaktar andre bli utsatt for (på nyhetene etc.) handler det ikke om å stenge disse inntrykkene ute, eller stenge sine egne følelser inne. Det handler om å lære seg effektive teknikker for å behandle og bearbeide inntrykk og følelser. Det nevnes noe i filmen "American Beauty" som jeg synes er ganske smart, og stemmer godt med slik jeg selv føler det. Sitatet går omtrent slik:
"Sometimes I feel like I am seeing it all at once, and it is too much. My heart fills up like a balloon, and is about to burst. And then I remember to relax, and stop trying to hold on to it. And then it flows through me like rain, and I cant feel anything but gratitude for every single moment of my stupid little life."

Jeg synes dette sitatet er fint, fordi det sier noe om at man må slappe av og akseptere følelsene sine, om de er gode eller onde, at man ikke alltid kan stenge dem inne, holde dem fast eller styre dem. Jeg er av den oppfatning at det første steget på vei mot å lære seg å bearbeide vanskelige følelser og inntrykk er å akseptere dem.

Husk også på, at hvis du virkelig føler at du sliter med vonde tanker og følelser, og at dette påvirker livet ditt i en svært negativ retning, ikke vær redd for å oppsøke hjelp. The bottom line er vel at man ikke skal gå å være trist og lei hele tiden, akkurat som det ikke er naturlig å være superhappy hver eneste dag.