View Single Post
Klipper ut de delene av innlegget ditt jeg føler jeg har noe å komme med på.
Sitat av paranoy Vis innlegg
Såkalt verdiløs diagnose?

Jeg skjønner hva du sikter til Dum-di-Dum, men det er mer mangelen på innsikt og forståelse for PP-tjenestens utredning enn verdiløs diagnostikk. Faktisk skal det ganske mye i dag for å få diagnosen ADD/ADHD, og i Norge benyttes det, dessverre vil mange si mens andre vil si heldigvis, "føre-var-prinsippet". En vet f.eks nå i dag at tidlig intervensjon er det eneste virkningsfulle treatment som kan gjøres for i det hele tatt å ha håp om å gi disse ungene en rettferdig behandling ut over grunnskolen.
Vis hele sitatet...
Først vil jeg bare si at når du evaluerer eget arbeid, husk på en ting:

Skolen i Norge er katastrofalt dårlig

Det gjør at man i det store og hele burde være sterkt kritisk til løsningen av typen, "vi gjør ting riktig, vi trenger bare mer!".
mens de kan fungere spesielt godt på mange andre områder - som det å få 5 i matematikk eksempelvis - og da tror en random lærer med minimal praktisk pedagogisk innsikt at denne personen absolutt ikke kan ha en spesifikk lærevanske og ergo fått en "verdiløs" diagnose - satt sammen med ressurssterke, skoleflinke, sosialt begavede eller hva man ellers kaller for "normal" ungdom - og som, ikke overraskende nok, ble de utsatte mobbeofrene fordi deres svakheter åpenbart var synlige - enten om de var klassens klovn (vgs), eller hadde spesifikke lærevansker (ungdomstrinn) eller atferdsproblemer som bl.a. kan forveksles med Asbergers (barnetrinn) og ADD (alle trinn). Og mobbing er vel ikke et problem på grunnskolenivå, er det vel?
Vis hele sitatet...
Jeg snakket spesifikt om en elev som hadde fått diagnosert spesifikke lærevansker i matematikk. Jeg snakker om elever som har diagnosen dysleksi, men fint klarer å lese så fort du gir dem twilight. Jeg snakker om elever som får diagnosen konsentrasjonsvansker, men fint klarer å følge med så fort de ikke kjeder ræva av seg.

Ja, du har helt rett i at det er veldig mange sosiale problem som må tas tak i, klasseledelse er vanskelig og særlig når man har flere elever med genuine problemer. Det forhindrer ikke at jeg i det store og hele opplever at det er særdeles liten sammenheng mellom papirrapportene jeg leste om elevene mine, og hva realitetene var.

PP-tjenesten har nok en viss verdi i noen tilfeller, hvor man sitter med spesialkompetanse på spesifikke sykdommer og diagnoser.. men generelt så mener jeg at hele opplegget med at eksterne mennesker skal komme inn i hytt og pine i et klasserom og bryte seg inn i den sosiale arenaen til å være fryktelig suboptimalt. Problemer løses mye bedre innen klassen og innenfor de sosiale settingene som finnes.

Bare et felles operativt samarbeid mellom faglærer, kontaktlærer og PP-tjenesten i nær kommunikasjon med foreldre eller pårørende eller spes.ped kan gi disse ungdommene den undervisningen og samhørigheten, for ikke å snakke om sjelsro, de behøver.
Vis hele sitatet...
Virkelig? At noe skal gjøre felles innebærer møter, samhandling, planlegging og at særdeles mye tid kastes bort. Majoriteten av lærere i Norge bryr seg sterkt om elevene sine, gi dem ekstra tid til å prate, veilede og la dem undervise i mindre grupper/klasser så er jeg nesten villig til å garantere deg at du ser resultater med en gang. Denne tiden bruker nå lærerene på å koordinere møter, diskutere problemene som oppstår for klasseromsituasjonen er uholdbar (noe mindre grupper hadde løst i utgangspunktet).
Kan hende pedagogisk psykologisk-tjeneste overdriver sin utredning av barn med spesifikke lærevansker eller barn med atferdsproblemer, men PP-tjenesten gjør ingenting før en bekymringsmelding fra fag- eller kontaktlærer innrapporteres til dem, eller foreldre ytrer sitt ønske om hjelp.
Vis hele sitatet...
Jepp, men jeg har selv rapport inn elever til PP-tjenesten.. fordi dette er absolutt eneste måten å få ressurser til ekstra-undervisning! Jeg brukte tid på det, dere brukte tid på.. i det hele tatt, summen av tid som ble brukt på å vurdere, sende inn søknad etc bare på skolen vår var mye større en tiden jeg og elevene ønsket å bruke på selve ekstra-undervisningen (dette var etter skoletid).

Dette er kanskje i større grad kritikk av hvordan systemet med PP-tjenesten er lagt opp, enn av PP-tjenesten selv.. men realitetene er at dere kunne enkelt gjort dette arbeidet mye enklere ved å kutte litt i svingene en gang iblant.

Pedagogene er ikke småkonger på haugen som psykiatere er i et sykehus, det har lenge vært kjent at pedagogene kan bli uglesett av visse lærertyper, noen av den gamle skolen, andre av den yngre skolen, fordi deres oppgave som lærere - nemlig den pedagogiske innsikten - ofte ikke er tilstrekkelig til å forstå pedagogens problematikk.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring, uten et eneste unntak, så deles denne holdningen av de flinke, pragmatiske lærerene. Lærerene som forholder seg til realitetene, hva som fungerer i klasserommet og ikke til sine egninger meninger om hvordan de synes realitetene burde vært.

Dermed er det ikke vanskelig å forstå at de ikke helt forstår dette at ADHD diagnosen gjøres av en helhetlig utredning enten av psykiatere eller psykologer og nevropsykologiske tester, mens spesialpedagoger eller PP-tjenesten har til oppgave å tilse at disse barna får spesialundervisning som er tilpasset barnets særskilte problemområder - såkalt tilpasset undervisning.
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt elever med sterk ADHD og gud vet hva. Jeg satt stor pris på å få møte fagpersoner å diskutere disse med og vite hva jeg kunne forvente meg. Det samme som jeg gjorde med elever som hadde vært igjennom sterkt traumatiske hendelser.

Det er ingen tvil om at det finnes situasjoner hvor ekstern kompetanse er særdeles velkomment. Det forhindrer ikke at jeg tror dere blander dere inn i veldig mange tilfeller dere overhodet ikke burde hatt noe med å gjøre, fordi barn/ungdom som bare er mistilpasset blir sykeligjort.

Gi lærerene mindre grupper og tid nok til å gjøre klasseromsituasjonen til en bedre opplevelse, så holder jeg meg til at du vil så en dramatisk nedgang i tilfeller det overhodet er aktuellt å koble inn dere på.
Pedagoger står ofte for den didaktiske fremgangsmetoden for disse barna - i hvertfall er det den ideelle situasjonen, avhengig av om skolen har en egen spesped, eller om spespeden blir fordelt mellom flere skoler i samme eller nærliggende distrikt, innleid fra kommunalt plan.
Vis hele sitatet...
Det er den ideelle situasjonen ja, men det er fanden meg ikke realitetene.
I mindre skoler plasseres også barn med atferdsproblemer i samme gruppe, noe som forverrer faglærerens oppgaver adskilligere og felles klasseprosjekter eller alternative læremetoder strander på at kun en faglærer har 45 min til disposisjon med ungdom som knapt nok klarer å lese mer enn noen setninger om gangen, eller klarer å sitte rolig og fokusere oppmerksomheten i generell klasseromsundervisning i mer enn 15 min om gangen og trenger etter disse 15 minuttene å agere i 5-10 min, før de kan ta fatt på nye 15 min med klasseromsundervisning.
Vis hele sitatet...
Nå er heldigvis de idiotiske 45-minutters-timene mer og mer på vei ut. På skolen min hadde jeg undervisning i 3 timers bolker, og jeg slapp elevene til friminutt når jeg ville og hvor lenge jeg ville.. gjorde vi tunge, kjedelige ting slapp jeg dem ofte og kort..gjorde vi gruppearbeid tok dem mer eller mindre pauser når dem ville... noe som igjen kommer tilbake til hovedpoenget mitt; gi lærerene frihet til å gjøre lure ting, og elevene kommer til å trives.

Folk liker å lære; selv de jævligste elevene. Jeg har undervist ganske mange av dem.

Sett hovedfokuset på læreren. Gi oss litt mer tid til forberedelse, mindre papirarbeid og viktigst; hakket mindre grupper.. og du kommer til å se resultater absolutt med en gang! I de få tilfellene hvor ekstern ekspertise trengs, så bør man selvfølgelig få det, men dette burde ikke være normen!

Ikke vondt ment DumDiDum, men psykiske plager er blitt et hverdagsfenomen hos voksne, og det antas i stadig større grad at årsaken kan ha vært oppvekstvilkår og miljø, og for mange er det rett og slett for sent å begynne når problemene er så store at de ikke kan rettes opp igjennom,
Vis hele sitatet...
Ja, og det morsomme med psykiske plager er at de blir så jævli mye lettere å ha med å gjøre når folk er i hyggelige, trivelige miljøer hvor de er komfortable med seg selv. Fanden heller, spør hvem som helst har sliti med depresjoner og drit; å skaffe seg en jobb man trives i er den beste kuren noensinne!

Å fikse klasseromsituasjonen, med elever som trives, har det hyggelig, småprater, lar de som vil være i fred være i fred og generelt får oppgaver som varierer fra tolerable til interessante har en vannvittig mye større virkning på enkeltelevenes psykiske problemer enn noen individuell oppfølging noensinne kommer til å ha. Poenget er at dette er fint mulig, og flinke lærere fikser dette.. hvis de får tid og mulighet.

Jeg tror ytterst seriøst at majoriteten av problemer som blir rapportert inn til PP-tjenesten har to underliggende hovedgrunner:
1. Elever i klassen som bråker, gjør timene slitsomme og gjør hele skole-opplevelsen negativ.
2. Lærere som spiller på frykt og på å skape stress, som også gjør hele skolesituasjonen til et forbanna ork.

Legg disse to faktorene sammen, og du ender opp med en skoleopplevelse som er såpass jævli at veldig mange elever lager overlevelsenstrategier som ikke er spesielt gode (feile med vilje fordi du ikke får det til uansett, klovneoppførsel, gjemme seg bort, late som du kan stoffet ved å skrive av svar etc.. jeg har sett alt sammen, og løsninga var den fandens samme hele tida; prat med folk og få dem til å følse seg komfortable med å være i klasserommet ditt). Det er mye enklere å fikse skoleopplevelsen som lager disse problemene enn å fikse hver eneste forbanna elev individuelt.