View Single Post
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg har sikkert noen morsomme fleinplukke historier som jeg kunne dele, men akkuratt nå har jeg dårlig med tid og føler heller for å svare på det som er blitt postet til nå, inkludert de postene som er blitt slettet.

Charger:

Jeg er ganske så enig med deg ang. plukking på gravsteder. Det finnes så utrolig mange bedre steder å plukke enn på et gravsted, så å stå å trakke på gravene til folk vil jeg også karaktisere som respektløst.
På en annen side så er det langt i fra alle som driver å hopper rundt, ler og skriker når de plukker. Jeg antar at de fleste prøver å holde lav profil, dog det finnes alltid noen triste / leie unntak. Det kan dog virke som du har vært någet uheldig og kanskje møtt på noen som har spist soppen samtidig som de plukket.
Uansett er jeg enig i at det er respektløs å stå å tråkke over andres graver som gjerne kan resultere i at enkelte mennesker ikke velger å besøke graven til sin(e) bortkommne grunnet dette.

Seriøst folkens, det finnes ufattelig mange bedre steder å plukke enn på et gravsted.

Jeg må innrømme at jeg aldri har funnet noen store mengder sopp på gravplasser. Jo, jeg har funnet et par, men det kaller jeg ikke å plukke flein sopp. Med mindre det renner en elv/bekk igjenom gravplassen er det lite sannsynlighet for at det vokser flein der, så dere som tenker på gravsteder tror jeg heller bør leite andre steder.
Uten at jeg vil røpe for mye; er min erfaring at jorder hvor sauer (med evt. kyr) beiter finnes det ofte flein. Men langt i fra over alt. Det bør helst være en bekk eller en elv som renner ved siden av eller veldig i nærheten av der du har tenkt å gå å plukke. Underlaget og hvilken type gress som er der har også mye å si, så f.eks å plukke på mose eller i skog / tett skog er så og si døfødt.
Det skal ikke være for bløtt men det skal heller ikke være for tørrt. Gresset er av en litt spesiell type, ofte av typen som har lange gress strå og vokser sammen med en annen type gress som er veldig ru / skarp og som også har ganske lange gress strå.
Ut i fra disse tipsene burde det ikke være så alt for vanskelig å gå/kjøre ut å leite etter evt. steder å plukke på. Husk at tålmodighet er en dyd, så det at du ikke ser noe ved første øyenkast betyr det ikke at det ikke finnes flein der.

IGJEN SÅ SER JEG FOLK NEVNER FØRSTE FORSTNATT SOM BESTE DAG Å PLUKKE PÅ!
Jeg må innrømme at jeg begynner å bli så lei den myten nå at jeg nesten kunne ønske den aldri ble avkreftet. Jeg har nå 3 år på rad gått ut og tatt bilde bevis i 3 kvartal av Juli måned for å motbevise alle disse myter om "sopptember" første frostnatt" osv. Altså, så lenge man observerer sopp ute når man går i terrenget er fleinsoppen også begynt å vokse. Det er ikke noe særlig mer magisk med den enn med andre typer sopp, hvis man ser bort i fra virkning.
FØRSTE FROSTNATT MYTEN ER FOR SISTE GANG EN _MYTE_! Men selfølgelig, er du av typen som insisterer eller tror på den lokale skrytepaven som "vet alt" , go ahead; Mer sopp på oss andre.

UngarEffect:
Det blir litt vanskelig å svare deg på om det var en stor dose eller ikke denne personen fikk i seg da dere bare har sett at han har spist noen håndfuller.
Fersk sopp tar mye større plass enn tørket sopp og man trenger større mengder mtp. vekt og masse når man spiser dem ferske. Så det er ikke nødvendivis at denne karen fikk noe særlig mer enn en normal - sterk trip. Av egen erfaring har jeg ikke tall på hvor mange håndfuller jeg har spist med fersk sopp, dette fordi jeg gjerne har campet der jeg har plukket og spist gjevnt og trutt ut over kvelden / natten.
Jeg må også nevne at personlig liker jeg faktisk rå sopp bedre enn tørket. Jeg føler får mer ut av den og at den er potent på en helt annen måte. Dette har klart noe med setting å gjøre også, der det klart vil gi meg et ekstra preg av spritualitet når jeg spiser skogens frukter mens jeg befiner meg i den.
Samtidig har jeg aldri dosert det etter vekt eller noe i slike tilfeller. Har spist til jeg begynner å merke det også tar jeg en pause for å spise litt til når jeg merker på hvilket plan jeg har havnet på. De første 50-70 soppene teller jeg gjerne, men så går dette fullstendig i glemme boken, der jeg har nok med å konsentrere meg med å finne soppen i det brått så mye mer fargerike og pulserende gresset.

Til sist vil jeg bare nevne noe om respekt for stedene dere plukker. Husk at dere sjeldent er alene der, enten som plukker eller turgjenger. Med dette mener jeg at det faktisk går ann å ta litt hensyn med tanke på omgivelsene i form av å kle seg skikkelig, ikke røyke hasj åpentlyst eller diskutere narkotika som om det ikke skulle være noen andre mennesker på denne jord.
Når det kommer til steder hvor dere finner fleinsopp. IKKE gå amokk - vær så snill; Det finnes mer. Det eneste det et gledes maraton mot en klynge vil resultere i er at du glemmer soppene som kanskje er rundt den ene klyngen du akkuratt spottet. Prøv å lag små stier og følg dem, ikke bare tråkk villt rundt slik at dere trakker ned soppen for andre plukkere. Det værste jeg ser er store gresstuer som er blitt "voldtatt" i form av ville hender og harde føtter som bare har trakket rundt og ikke fått med seg halvparten av soppen. Det hender så ofte at jeg kommer til steder hvor jeg finner 10-15 sopp nedtrakket også et lite hull i en gresstue hvor det ikke er noe sopp, fordi en plukker har sett seg ut akkuratt de få som han fikk øye på der og da.
Finner dere tuer, så finnes det som oftest mer. Om du ikke finner dem med en gang, sett deg ned, se deg rundt, ta små steg på huk og leit forsiktig i gresset. Prøv å lage en sti som kan følges frem og tilbake til stedene hvor du ville ha leitet etter sopp.

Sist men ikke minst må jeg også bare få si en ting: Ta med dere alt av søppel før dere går. Flasker, papir, sigarettpakker, ølflasker, chipsposer, plastikk poser osv.
Dette fører bare til irritasjon for grunneiger og vil gjerne også føre til at politiet oppsøker stedet. Det er så unødvendig å la ting ligge igjen. Ha med sekk og gå med gode sko. Fyll sekken med det nødvendige, fyll den så med spøppel på vei hjem igjen. Det er så lite å forlange fra både grunneiger og andre sopp plukkere.
Kommer det folk forbi mens dere plukker, prøv å være mest mulig naturlig , evt. si hei. Hvis ikke så bare fortsett å plukke, er ikke vits å bare stå ute på et jorde og se rar ut. Det er like mistenksomt det som hvis du står å plukker /"evt. leiter etter noe".

Når det kommer til plukke historier så har jeg nok sikkert et par på lager, men nå skal jeg faktisk ut en tur i skogen før det blir mørkt. Så det får bli med en senere anledning.
Bruk Identifisering av Fleinsopp tråden hvis dere er i minste tvil på hvordan soppen ser ut. Hvis dere fremdeles ikke får det til, tar jeg gladelig på meg ansvaret for å gå ut å ta skikkelige bilder av både "lure sopp" og fleinsopp. Ikke bare ta sjansen, kroppen skal tross alt fungere til dere dør - når nå enn det er, man har ingen garanti. Men ved enkelte typer sopp har man i hvertfall en garanti for at man blir bestevenn med et dialyse apparat inntil man dør, og det er nok ikke noe å trakte etter.
Spør først, spis etter på!


[edit]
Last word:

Til dere som ikke er over 18 år eller i det heletatt 30 år men uten noe som helst kunnskap om fleinsopp, så gjør oss andre som er glad i soppen en tjenste og sett dere inn i emnet før dere spiser?
Jeg synest ikke at en som er under 18 år burde ruse seg i det heletatt, men det skjer hele tiden - så når det først skjer, kan det ikke gjøres ordentlig da?
Det samme gjelder for dere som er eldre også. Hvor flaut ville det ikke vært å havnet i lokal avisen fordi man flipper ut og barikerer seg i et hus og nekter å komme ut fordi en uventet og sterk euforisk rus pluttselig angrep hjernen, der enden på visen er et par dagers opphold på psykriatisk?
Dette er noe både lokal aviser men også litt større aviser gjerne skriver om. Så for din egen del og for oss som kan om det, vær snill å sett dere inn i hva dere begir dere ut på. Da tenker jeg først og fremst på: Dosering, Venner, Stemning, Location, Musikk, evt. en backup plan hvis noe skulle skjære seg fullstendig.

Jeg håper folk vil tenke over det og lese om ikke mye litt om litt slik at dere er forberedt på hva dere begir dere utpå.
FLEINSOPP ER IKKE HASJ!
Sist endret av spQ; 17. august 2010 kl. 19:52.