View Single Post
Jeg skal starte med å si helt ærlig at jeg ikke har satt meg så veldig inn i denne saken, men noe har jeg da klart å raske sammen for å danne meg min egen mening. Naturområder er en fin ting, den frie naturen uten menneskeberørelse er for meg også meget viktig, likevel så er det mer som taler for at denne kraftlinjen faktisk blir bygget etter mitt syn.

En del av min politiske tilhørighet er imot mennesket sine fremskritt, og hadde det vært opp til meg ville vi stagnert lenge før den industrielle revolusjonen, for ikke å si jordbruksrevolusjonen. Slik tilstanden er, så må jeg legge meg opp en mening som jeg oppfatter som litt mer realistisk. Denne utbyggelsen vil skaffe energi til innbyggerne, energi til næringsliv, og viktig infrastruktur. Det kan vi vel alle være enige om?

Spørsmålet kommer da til hvordan strømmen skal fraktes, her er det mange innlegg å lese i aviser og på nett om "nye løsninger" som skal forhindre en slik tilsmusselse av naturen. Jeg synes dette hørtes fint ut, helt til jeg så prislappen og vedlikeholdet det villemedføre. I en tenkt situasjon der man skal legge en 420V jordkabel, må man ha en seks meters anleggsgate med kjørbar vei ved siden av gaten hele veien. Praktisk og økonomisk er det uholdbart. Drift og vedlikehold ville blitt en enorm utgift.

Enda verre er det med sjøkabel, skulle man være så uheldig at en sjøkabel faller ut har jeg fått høre at ventet reperasjonstid er opp mot seks måneder, kanskje til og med ett år. Som jeg allerede har sagt, så er disse alternativene veldig økonomiske ugunstige, prislappen på luftspennet er beregnet til 700 millioner kroner, skal vi sammenligne med en sjøkabel fra Sima til Nordeheimssund er kostnadene estimert til rundt 4 milliarder kroner. Hvem er det isåfall disse ekstra utgiftene går utover? Slike merutgifter merkes på nettleien, er det noe folk klager over så er det nettop hvor dyr strømmen er. Demokratisk sett så kunne man jo hatt en folkeavstemning i det aktuelle området: Kabel med strøm i lufta, eller dyrere strøm? Tror demokratiet ville sagt klart ifra, men det er jo bare synsing fra min side...

Til slutt: Jeg har hytte rett ved siden av en høyspentmast, midt på vidda der ellers ingenting av mennesker synes. Den durer litt av og til, men er aldri til noen sjenanse for hverken meg eller villrein. Tror ikke dette er så farlig.