View Single Post
I Kongo er det US-Dollar som er gangbar mynt. Alt kan fikses med bestikkelser her. Hele "rettsaken" (les showet) handler utelukkende om aktører som er ute etter raske penger. Jeg fordømmer ikke kongonesere for det vi i Norge ville kaldt umoralsk. Hele Kongo er preget av fattigdom og korrupsjon. French og Moland er trygge så lenge de sitter i fengsel og noen tror de kan tjene penger på dem. Men hva skjer den dagen det går opp for kongoneserne at det ikke er penger å tjene, bare utgifter ved å holde dem i live? Ikke vet jeg.

Isarel utført en vellykket redningsaksjon i Uganda i 1974, operasjon Entebbe. Tror de mistet kun en person og befridde alle "gislene". I ettertid hevnet Idi amin seg på lokalbefolkningen (tror jeg).
En Norsk reddning KAN bli like vellykket, men det kan også hende at det ender i en tragedie. Uansett må vi kunne akseptere tap. HVIS operasjonen ble vellykket, hva gjør Kongo med det? Hevn? Jeg ville ikke vært hvit i Kongo etter en slik operasjon...for å si det sånn. Hva med politiske konsekvenser? Det er langt tryggere og billigere for Norge å satse på diplomati og bestikkelser. Det er ingen tvil om at de kan kjøpes fri for en stor sum USD, bare det gjøres på riktig måte. Faren med å kjøpe fri Moland og French, er at Kongoneserne forstår at dette var en smart måte å tjene penger på. Slik at historien gjentar seg, bare med andre aktører i rollene. Uansett om Moland og French er skyldig eller ikke, fortjener de en rettferdig rettsak ført for en sivil domstol.
Sist endret av jfeva; 14. juni 2010 kl. 23:27.