View Single Post
Jeg har sittet en del i det siste og fundert over dette begrepet, og hva det faktisk vil si. Nei, dette er ikke en tråd om "Aktiv dødshjelp".

Jeg skal gi dere noen fiktive situasjoner, som alle inneholder et etisk / moralskt, vanskelig dilemma. Fellesnevneren(e) for alle situasjonene er at DU må ta en avgjørelse som omhandler noens liv, og alle situasjonene finner sted i en fiktiv verden.


Jorda har blitt rammet av verdenskrig / zombier / ragnarok eller hva faen vet jeg. Situasjonen er som følger: Du befinner deg på et villkårlig sted på kloden. Du er alene, du er bevæpnet (Dog ikke godt nok til å kunne bekjempe mange), og du er på flukt fra [Insert Apocalyptic Creature Here]. Det står dårlig til med menneskeheten, men mange har klart seg. Den eneste måten å overleve på er å bevege seg fra sted til sted, og samle det man kan. Blir man funnet, er kjangsen for å overleve minimal.

Mens du reiser rundt, kommer du over en gruppe barn i alderen 5-10 år. Du vet at det finnes et stort antall [Insert Apocalyptic Creature Here] i nærheten, du ser at barna er svært sultne, slitne og noen kanskje til og med syke. Du vet alt for godt at om de skulle bli funnet av hva det nå enn er som jager menneskeheten, vil de aldri i verden komme seg unna.

Her kommer problemet du må finne en løsning på. Hva gjør du?

Slik jeg ser det, har du 3 alternativer
1: Du lar barna slå følge med deg. Du vet at dette vil senke farten din drastisk, du har nå enda mindre mat / vann enn før og om dere blir funnet er dere alle dødsdømte. Men du prøver så godt du kan å redde livene til barna, på bekostning av ditt eget.

2: Du etterlater dem der du fant dem. Du vet med 100% sikkerhet at de vil bli funnet og drept, eller det som værre er. Sannsynligvis sistenevnte. Du fortsetter på egenhånd og holder god fart, og oddsene for at du selv slipper unna er nå meget gode.

3: Det mest logiske og fornuftige å gjøre i dette scenarioet, er samtidig det vanskeligste og vonde. Du gjør ende på barna selv, og sparer dem for en enda værre skjebne.



Scenario nr2:


La oss si at du er i [Tilfeldig Krigsherjet Land], og du har din gjevngamle søster med deg. Dere har klart å forville dere / blitt tvunget inn i en krigssone. Din søster har skadet beinet, og kan ikke bevege seg med nevneverdig fart. Du vet at om soldatene får klørne i henne, vil de helt sikkert missbruke henne på det groveste, for så å drepe både henne og deg.

Dette scenarioet er en anelse mer vrient, ettersom det er snakk om et nært familiemedlem.

Her kommer jeg ikke til å gi noen alternativer, det må dere finne selv. Men situasjonen tilsier at: Dere er jaget, dere har ingen transportmidler og ingen hjelp er å finne. Du / dere har fått fatt i en pistol, med 15 skarpe skudd.
Dere kan ikke bevege dere særlig raskt, og oddsene for å slippe unna med den farten dere holder er svært magre. Men det er en bitteliten mulighet. Hadde farten vært bedre, ville du hatt en MYE større kjangse for å komme deg i sikkerhet.

Selv ville jeg ha forsøkt å komme meg så langt som mulig, og skutt etter eventuelle forfølgere. Jeg vet i følge scenarioet godt at vi mest sannsynlig ikke slipper unna, så jeg ville ha spart 2 kuler. En til min søster, og en til meg selv.


Så kjære freaks, hva ville DERE ha gjort? Scenarione er slik de er skrevet her, og å endre på noe er ikke et alternativ.
Sist endret av Lille Nikotin; 21. mai 2010 kl. 08:43.