View Single Post
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Conseal Vis innlegg
Selvfølgelig er jeg helt enig i det. Derfor sa jeg også: "I mange andre land har man også langt igjen." Med andre ord: Kvinnekamp er absolutt viktig i diverse andre land.
Vis hele sitatet...
Og det er vår oppgave som har kommet så langt å hjelpe dem, derfor er der behov for en stor bevegelse også i Norge, trass at dens fokus mer og mer blir utenriks.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Voldtekt er en svært alvorlig forbrytelse. Men man trenger naturligvis ikke å være feminist eller "kvinneforkjemper" for å være motstander av voldtekt.
Vis hele sitatet...
Cluet ligger i at voldtekt blir begått av menn mot kvinner. Men det er selvsagt bra du er motstander av det, håper du gjør noe for og fremme en kultur hvor voldtekt ikke finner sted.
Sitat av Conseal Vis innlegg
Har du noen konkrete eksempler på disse påstandene? Spesielt den siste kan jeg ikke tenke meg mange kvinner identifiserer seg med. Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Ja det har jeg, likestillings- og diskrimmineringsombundet opererer med slike saker.

Noen kvier seg for å ansette kvinner.
Forskjellsbehandlet grunnet graviditet.
Kun menn fikk jobbe her.
Enda en som var gravid.
Og jeg er enda i 2010 på LDOs liste, men grenser for hvor lenge jeg gidder og bla i deres saker.

Hva kvinners lavere lønn angår så er det helt sant som dere sier at kvinner gjerne går etter mindre risikofylte jobber som gjerne heller gir en god mening enn en god lønn. Men flere kvinner har særdeles viktige jobber som krever lang utdanning og allikevel får mindre betalt, såkalte kvinneyrker. Dette gjør slik at menn vil tjene mer enn kvinner og er et opplagt likestillingproblem. Om løsningen blir å oppmuntre kvinner til og kjempe mot mennene eller om vi rett og slett skal betale dem mer (ser ut til at det går mot alt.2) vil tiden vise.

Ellers burde et godt svar på det siste utsagnet heller komme fra en kvinne, jeg har hørt det fra kvinner, men blir allikevel i rollen av å snakke på vegne av andre. Men svaret mitt på de to utsagnene ovenfor er da bevis nok. Og husk at jeg begrenser meg ikke til Norge.
Jeg sier heller ikke at kvinner føler seg som svakere alene, en kan godt ha selvtillit. Men i en større perspektiv samlet satt i forhold til menn har jeg tilgode og høre en kvinne som sier noe annet.