View Single Post
Dette er egentlig en diskusjon om hvorvidt skjebnen finnes eller ikke, som jeg synes er meningsløs. Man kan aldri bevise at den finnes eller ikke finnes. Det har heller ingen betydning om skjebnen finnes eller ikke finnes.

Det store problemet med slike diskusjoner er denne sjelen som vi alle kanskje har. Om vi altså ikke har en sjel, kan man godt si at verden er deterministisk. Da vil alt som skjer være reaksjoner på tidligere hendelser. Om det er slik at vi har en sjel så vil det være vanskeligere å bevise at verden er deterministisk, for det innebærer at vi har en fri vilje.

Om vi har en sjel og en fri vilje eller ikke, har ikke noe å si for om skjebnen finnes eller ikke. Om vi har en fri vilje og kan forandre våre handlinger som vi vil, kan man likevel si at dette måtte skje; at det var umulig at noe annet ville skje. Det kan man ikke benekte. Alle har vel hatt eller hørt diskusjonen om skjebnen som forløper omtrent slik:

- Skjebnen finnes. Det at du løftet armen din nå var forutbestemt.
- Nehei. Hva hvis jeg begynner å løfte armen min, og så stopper og senker den ned igjen? Da tar jo skjebnen feil.
- Nei, fordi det var forutbestemt at du skulle ta den ned igjen etter du løftet den bare halvveis.

Osv.

Dermed kan man godt si at skjebnen finnes, men det har ingen betydning. Dette betyr altså at man også godt kan si at verden er deterministisk, men det har heller ingen betydning. Den frie vilje har heller ingen betydning for determinismen.

En ting jeg er enig i er at alle mennesker og samfunnet forøvrig er et produkt av fortiden. Alle de tanker og formeninger om hvordan verden er, baserer seg på hva andre har tenkt på forut. Dette gjelder selvsagt også vitenskapen. Vitenskapen er slik den er i dag fordi folk før oss tok de valgene de tok og tenkte de tankene de tenkte. Som de igjen baserte på andres tidligere valg og tanker. Dette betyr at vitenskapen slik vi kjenner den i dag er bare en av et (uendelig?) antall muligheter. Hvis vi sier at det finnes en absolutt sannhet som forklarer alt i universet og alle andre universer og dimensjoner som måtte finnes, så stemmer kanskje vitenskapen i dag med denne sannheten, men den er fremdeles ikke den absolutte sannheten. Den (tilfeldigvis :) bare beskriver ting på en slik måte at de stemmer med sannheten.



Alt i alt så mener jeg at vi mennesker er sinnssykt dumme og ikke har peiling i det hele tatt på hvordan ting egentlig henger sammen :)