View Single Post
Sitat av Tias Vis innlegg
Elefanten: Hvis heroin på blå resept gir de narkomane mer tid (fordi de slipper å lete etter penger hele dagen), velvære og generelt økt livskvalitet er det ikke helt usansynlig at mange av dem faktisk kan begynne å jobbe og på den måten bidra til samfunnet, både via. skatter og avgifter, og i form av jobben de gjør. Hvis det er tilfelle så syns jeg absolutt ikke det er urimelig å si at det er fornuftig fra et økonomisk perspektiv.

I tillegg vil sansynligvis vinningskriminalitet synke som følge av denne ordningen, og det i seg selv vil jo være økonomisk gunstig både for privatpersoner (vi har vel alle blitt frastjelt en sykkel?), bedrifter og samfunnet forøvrig.
Vis hele sitatet...
Denne heroinen hadde som tidligere nevnt vært for de som er ansett som "lost cause". Når man tar folk som virkelig har kjørt seg på ræv, folk som har gått fra å ha en sjanse til å samle flasker på gaten, så er det ingen logisk grunn til at de plutselig skal stoppe - nå som de har fått livet tilbake i tillegg til at de kan ruse seg. Selvfølgelig vil unntakene være der, men jeg har null tro på at det økonomisk sett ville lønne seg. Syntetisk heroin til tusenvis av brukere på en daglig basis blir jo også en regning som neppe gjennomsnittsbrukeren vil være i nærheten til å betale inn til staten ila sitt liv.

Ikke missforstå, jeg argumenterer ikke mot heroin på blåresept, det er jeg absolutt tilhenger av. Men det er fra et menneskelig og samfunsmessig perspektiv. Økonomisk derimot mener jeg slaget er tapt.

Men det er jo bare å lene seg tilbake og vente; danmark har akkurat fyrt igang heroin på resept.
Sist endret av Elefanten; 13. april 2010 kl. 01:14.