View Single Post
Sitat av methewall Vis innlegg
Den dagen all verdens religioner går sammen og blir enige om at essensen i det de tror på er det samme, da skal jeg virkelig se på religion med nye øyne.
Jeg tviler riktig nok på at det skjer i min levetid.
Vis hele sitatet...
Det er ingen tvil om at det vil bli en god dag.

Jeg krysser fingrene for 2012


Sitat av methewall Vis innlegg
Det er veldig mye som før ble sett på som nødvendig innenfor kristendom.
Jeg tenker på for eksempel hva man ikke kunne gjøre, men som i dag blir godtatt, homofilt samboer/partnerskap er vel noe av det siste som har blitt tatt stilling til?
Du har forsåvidt svart på det, med at det er først nå man har forstått budskapet.
Vis hele sitatet...
Jau.

Har vel litt med at vi mennesker liker å holde oss til ett tankemønster istedenfor å gå utenfor boksen og tenke.

Men det har absolutt begynt å skje

Sitat av methewall Vis innlegg
Likevel tror jeg at det er flere som heller til "tekanna" enn ditt syn på Gud.
Om flesteparten så på Gud slik du gjør, hadde mange problemer antagelig vært løst.
Vis hele sitatet...
Kan godt være, men mitt syn på Gud har jeg selv lært fra egen erfaring og mest fra kristendommen kanskje.

Hypotese: Men om jeg skulle ha laget en Relgion til så ville det bare skapt mer splittelse. Selv om min Relgion kanskje hadde vært det mest riktige mot sannheten.

Sitat av methewall Vis innlegg
Jeg tenker på mennesker som har levd sitt liv på lik linje med alle andre, gjort så godt vedkommende kan og det eneste som skiller fra en gjennomsnits kristen, er at vedkommende ikke tror på noen Gud.
Vis hele sitatet...
Aha. Ja det er vel på dette punktet mange hopper av lasset.

For hva er egentlig forskjellen på å være et godt medmenneske som ufrelst
enn ett godt medmenneske som frelst?

For i Guds øyne så ville disse to personene være fylt opp med like mye kjærlighet.

Eneste forklaring på dette budre jo da være at man må være frelst fordi man får brukt for det i Himmelen eller komme til Himmelen.

For her på jorden så ville disse to personene spredt godhet like mye.


Sitat av methewall Vis innlegg
Når det kommer til hva Gud er, skal det nok mere til for at jeg skal kjøpe den versjonen jeg har hørt om gjennom kristendommen.
Vis hele sitatet...
Forstår jeg godt.

Men skal vi tro Bibelen så finnes ikke Gud i kristendommen, men over alt. Gud er alt.

Gud er kanskje selve væren?


Sitat av methewall Vis innlegg
Så absolutt, men jeg tror ikke alt er forutbestemt, eller at dette barnet som noen mister, er en barmhjertighetshandling fra Gud.
Om så, synes jeg han er riktig så slapp med å dele ut barmhjertighet.
Jeg mener ikke at flere barn skulle vært skånet for livet (selv om det i enkelte tragiske tilfeller ville være det beste), men for lidelsene de så ufortjent har fått, om man skal ta utgangpungt i at det finnes en allmektig skaper.
Vis hele sitatet...
Om man i det hele tatt skal ta utgangspunkt i en Allmektig Skaper som bare er god så må man tenkte at Gud vet best.

Og bare for å gjenta meg selv: Det virker jo veldig idiotisk å skape sitt eget folk som ikke skal forstå enn selv, så man må overbevise de om at man faktisk er god.