View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er nødt til å lese litt mer om amfetamintoleranse før jeg uttaler meg igjen, men jeg var av den oppfattning av toleranse for amfetamin fungerte på samme måte som f. eks. toleranse for heroin, altså at ruseffekt uteble, mens bivirkninger fortsatt forekom.
Vis hele sitatet...
Jeg slettet innlegget mitt, felix, da jeg regnet med at du snakket om heroin spesielt og ikke alle rusmidler. Opioider må vel være noe av det verste du kan sammenligne det med.

Overdose kan komme av de farmakologiske egenskaper rusmiddelet har, eller at det rett og slett blir giftig for kroppen uavhengig av virkningen.

I første kategori kommer mange "down"-stoffer som hemmer respirasjonssystemet, som f.eks opioider. Den respirasjonsdepressive effekten (og rusen) til opioider kommer av binding til μ2-reseptoren. Ved bruk vil disse reseptorene nedreguleres, mao toleranse oppbygges. Derfor vil man bygge toleranse for den respirasjonsdepressive effekten opioider gir.

De andre stoffene vil ikke påvirkes av toleranse, da en giftig dose alltid vil være giftig.