View Single Post
Sitat av Elefanten
Dette av den enkle grunn at amfetamin fungerer i hjertet o.l gjennom stort sett samme mekanismer som i resten av kroppen. Nedreguleres den positive effekten, så er det heller ingen grunn til å tro at de negative effektene også nedreguleres.
Vis hele sitatet...
Jeg vet som sagt ikke så mye om amfetamin, spesifikt, men jeg kan vanskelig se for meg at man kan utvikle toleranse for de toksiske effektene stoffet har (i ekstreme doser).
Sitat av Elefanten
Hos heroinmissbrukere som du nevner så er det jo en kjent sak at dosene en kronisk missbruker benytter seg av er nok til å ta livet av en førstegangsbruker. Med mindre jeg har missforstått noe, dette kan vel noen bekrefte eller avkrefte?
Vis hele sitatet...
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/felix_poker/Herointoleranse.jpg
Den røde linjen er en dødelig dose heroin. Den nederste blå linjen er toleransen til en førstegangsbruker, altså den mengden heroin som trengs for å oppnå en ruseffekt. Den er langt lavere enn den dødelige dosen.

Den andre blå linjen er toleransegrensen til en heroinavhengig. Det trengs altså en mye større dose for å gi denne personen en ruseffekt. Den blå linjen er altså flyttbar. Den røde linjen derimot, er konstant. Den kan ikke flyttes.
Sist endret av felix_poker; 17. mars 2010 kl. 13:22.