View Single Post
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Le alt du orker

Jeg er nødt til å lese litt mer om amfetamintoleranse før jeg uttaler meg igjen, men jeg var av den oppfattning av toleranse for amfetamin fungerte på samme måte som f. eks. toleranse for heroin, altså at ruseffekt uteble, mens bivirkninger fortsatt forekom.

Jeg skal på trening og jobb nå, så jeg rekker ikke lete mye, men jeg fant dette ved første søk:

* Marked tolerance develops after amphetamine use and leads to rapid escalation of drug doses.
* Increasing the dose produces increasing toxicity and complications in patients with acute and chronic amphetamine use.

Kilde: http://emedicine.medscape.com/article/812518-overview
Vis hele sitatet...
Uten å kunne vise til noen konkret forskning på emnet så vil jeg tro at toleranse for de positive effektene også øker toleransen for gitte bivirkninger.

Dette av den enkle grunn at amfetamin fungerer i hjertet o.l gjennom stort sett samme mekanismer som i resten av kroppen. Nedreguleres den positive effekten, så er det heller ingen grunn til å tro at de negative effektene også nedreguleres. Uansett vil jo den totale belastningen være større hos en kronisk missbruker enn hos en "hobby"bruker.

Hos heroinmissbrukere som du nevner så er det jo en kjent sak at dosene en kronisk missbruker benytter seg av er nok til å ta livet av en førstegangsbruker. Med mindre jeg har missforstått noe, dette kan vel noen bekrefte eller avkrefte?

Samme gjelder for alkohol, de som blir funnet med absurde promiller er som regel alkoholikere, fordi disse er de eneste med god nok toleranse til å overleve slik promille. Mener å huske å ha lest en sak om en med absurd promille som legene sa aldri hadde overlevd om han ikke var rutinert alkoholiker.