View Single Post
Sitat av exocytose Vis innlegg
Hypofysen.

Forresten, at epifysen ikke regnes som en del av hjernen høres jo rart. Den er jo en del av epithalamus som absolutt er en del av hjernen.

Det er vel fordi epifysen ikke direkte kommer fra nervevev, men er en utposning fra taket til tredje ventrikkel som jeg sa i førsteposten. Den er derfor heller ikke i kontakt med blod/hjerne-barrieren. Uansett, siden den har så viktige nevrologiske funksjoner er det ingen vits i å skille dem fra hverandre.
Vis hele sitatet...
Jepp, fant nettopp ut at hypofysen, thalamus og epifysen utskiller hormoner. Men epifysen er vel da den eneste rene endokrine kjertelen i hodet, hvilket jo gjør den unik. Jeg ble også overrasket over å høre at epifysen ikke regnes som en del av hjernen, men det er i allefall en forklaring på det slitet jeg har hatt med å finne info om den i verker om hjernen. Dette er fra Encyclopædia Britannica:

"pineal gland:
also called Pineal Body, or Epiphysis Cerebri, an endocrine gland found in vertebrates that regulates the production of the hormone melatonin. Though it is not part of the brain, the pineal gland develops from the roof of the diencephalon, a section of the brain. In some lower vertebrates the gland has a well-developed eyelike structure; in others, though not organized as an eye, it functions as a light receptor. Studies that were carried out in the 1980s suggested that the pineal gland was the evolutionary forerunner of the modern eye."

Forøvrig er det temmelig sprøtt at epifysen er et slags indre øye.
Sist endret av Grønnkål; 14. mars 2010 kl. 16:07.