View Single Post
Sitat av Grønnkål Vis innlegg
Men hvilken forskjell gjør det egentlig om DMT produseres i epifysen eller ikke? Jeg spør fordi jeg ut i fra diskusjonen i denne tråden og tidligere samtaler med ’DMT-entusiaster’ får inntrykk av at dette spørsmålet for dem har en dypere betydning utover det rent endokrinologiske, eller tar jeg kanskje feil her? De fantastiske opplevelsene som molekylet trigger i menneskehjernen finner jo sted i alle tilfelle, og det er hjernen som er kilden til disse, ikke hallusinogenet, som ikke er annet enn en utløsermekanisme.
Vis hele sitatet...
Det spiller en rolle fordi epifysen lenge har vært en svært myteomspunnet kjertel. Folk setter det blant annet i sammenheng med buddhismen, hvor det er sagt å ta 49 dager fra død til reinkarnasjon, nøyaktig like lang tid som det tar før pinealkjertelen vises i et menneskefoster etter unnfangelse. Epifysen blir kalt the seat of the soul, og mange liker tanken om at biologien kan bekrefte at DMT, "the spirit molecule" på en eller annen måte spiller en sentral rolle oppi alt dette.
Sist endret av mentalmelt; 14. mars 2010 kl. 15:20.