View Single Post
Jeg er helt og holdent enig med trådstarter. Jeg har hatt samme problemet selv, siden 5. klasse.

Helt opp til 5. klasse, var de ikke så nøye med hvordan vi gjorde ting, så lenge vi kom frem til rett svar (Uten å jukse, selvsagt). Men etter 5. klasse, så skulle vi plutselig gjøre ting på én bestemt måte. Og det var her det skar seg grusomt for min del. Det var ikke lenger nok å komme frem til rett svar på den måten som passet en best, man måtte bruke én bestemt formel, og én bestem utregning. Selv om det samme stykket kunne ha blitt løst på gudveit hvor mange andre måter, like effektivt. Hvis ikke mer effektivt i noen tilfeller.

Dette fortsatte helt opp til VGS, og jeg forstår den dag i dag ikke en DRITT av matematikk. Du kan skylde på latskap, dårlig læreevne, gallopperende flakk eller hva faen du vil, men jeg vil hardnakket påstå at hovedgrunnen til at jeg feilet miserabelt innenfor det matematiske, er fordi jeg ble påtvunget læremåter / regnemåter som rett og slett ikke passet meg.


Jeg har utallige eksempler hvor jeg fikk feil på en utregning fordi jeg brukte feil regnemåte / ikke skrev regnemåten min. Selv om svaret var 100% korrekt. Hjernen min fungerer ikke slik. Jeg kan regne et stykke i hodet, og komme frem til rett svar. Men jeg kan ikke forklare hvordan jeg har fått det til.. Det var bare LOGISK at xx var rett svar. Men den gang ei. De forbannede Gestappoene av noen "Lærere" skulle ha det på sin måte. Alle andres måter var irrelevante.


Det Norske skolesystem, eller mer spesifikt; Lære-planen innen matematikk minner meg kun om en ufattelig ondsinnet diktator. Enten følger du meg, eller så ødelegger jeg fremtiden din.

BRENN.