View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så overser du glatt at langt ifra alle eldre faktisk er på sjukeheim/aldersheim. Tallet på institusjon har faktisk gått ned, og ein har fått meir heimesjukepleie - altså klar stadfesting av det du seier.

Heimesjukepleien er heller ikkje erstatning for pårørande, men eit supplement, fordi pårørande gjerne ikkje har ressurser til å hjelpe til i heimen på det nivået som trengst. Utan at det vil sei at dei ikkje bryr seg om vedkommande.

Eg forstår ikkje heilt kvifor du kallar det sosialdemokratisk modell for avsporing? Det er eit argument som eg tviler på kun er gyldig i sosialdemokrati. Eg vil tippe det er gyldig i dei fleste samfunn der det er vanleg at begge kjønn deltar i samfunns- og yrkeslivet gjennom dei arbeidsføre åra. Uavhengig av politisk modell i vedkommande land.

Uhm. Uhm. Uhm. Eg er sikker på at du utmerka fint får lov til å komme og synge for dei som bur der, eller spele sjakk med dei, om du tar en telefon og undersøker først. Eg er sikker på at barnehager er hjartleg velkomne på besøk, om dei tar kontakt og spør på forhånd. Poenget med å avgrense tilgangen er kanskje også til ein viss grad å beskytte dei som bur der, slik at større besøk ikkje kjem midt under maten og slikt?

Forøvrig er snakket ditt om skattbar frivillig innsats bullshit, ettersom eldrepleie er en gigantisk utgiftspost for staten, og ikkje ei inntektskjelde. Samtidig er det mange arbeidsplasser, men eg ser virkelig ikkje slutninga mellom inntekter for staten og eldrepleie - tvert imot.
Vis hele sitatet...
jeg ser at du leser mitt innlegg også sier du at jeg tar feil. Du sier at jeg får lov til å synge for de eldre når jeg altså skriver at problemmet er at jeg ikke får det. hvis du da har rett så betyr det at når folk på sykehjemmet og i kommunen sier nei så mener de ja, men jeg er for dum til å forstå det. Den sosialdemokratiske tankegang i et nøtteskall:
1. i sosialdemokratiet har alle det bra
2. Dersom noen i sosialdemokratiet ikke har det bra så har de ikke forstått regel 1.

Så til din påstand om at dette problemmet ikke er unikt for sosialdemokratiet. her er jeg helt uenig fordi det kun er i sosialdemokratiet man lager systemer samtidig som man fjerner pengene som skal gjøre systemene gode. Sosialdemokratiet er også eneste politiske rettning som ikke er ensrettet og derved det eneste systemet hvor det å undertrykke massene ligger skjult i systemet og ikke er åpent slik som i nazismen eller kommunismen f.eks.

Sosialdempkratiets hovedtyngde ligger i fleksibiliteten og i speliselaget.
Spleiselaget betyr at det private, altså du og jeg får og gir til storsamfunnet og at staten gir og tar slik at summen blir et sammfunn alle er fornøyd med.
Men, når spleiselaget fungerer slik at staten tar og vi gir og i de tilfelle staten gir så er det kun for å ta det igjen. da blir dette kun et system på papiret og den vanlige mannen i gata får liten eller ingen inflyttelse. Og den hjemmehjelpen du snakker om er et godt eksempel på samfunnets faliterklæring.

Man ansetter altså mennesker for å ta seg av folk slik at andre skal kunne ta andre jobber og skape verdier. hvis derimot folk tok seg av sine gamle selv og fikk de samme pengene som idag går til hjemmehjelperne og derved fikk de samme ressursene til å gjøre den samme jobben selv så ville ikke dette gjort et værre for de gamle, ei heller for de pårørende, men kun for samfunnet som ville fått en minket målbar verdi i BNP og dermed kanskje dette på rankingen over verdens beste land å bo i.

Det er enkel logikk at omssorg er verdi, men i sosialdemokratiet har vi ingen måleenhet for det og dermed så blir det nedprioritert.

Sitat av Stayneh Vis innlegg
Det er ikke dumt at sykepleierne vil jobbe, men det trengs flere hjelpepleiere og assistenter også. Slik at ikke de som jobber nå blir utbrent!
Vis hele sitatet...
Vi trenger flere som ikke vil ha jobben som de ikke fpr fordi staten og kommunene ikke er villig til å investere i disse sektorene?

hvis vi får flere hjelpepleiere og assistenter som ikke får jobb, hvordan vil det forhindre at dem sm har jobbene idag blir utbrent. Skal man da rullere på vikariater blandt de langtidsledige?

Mer folk i arbeidsledighetskøene hos NAV er vel neppe løsningen på problemmet med at noen folk som ikke er syke trenger litt hjelp i hverdagen for å ikke føle seg kassert og glemt!