View Single Post
Sitat av atomet Vis innlegg
Du må gjerne tro hva du vil, men dette er førstehåndsinfo fra folk som har vært med TMB & MJK i både afghanistan og for MJKs del på litt andre ting, så jeg har et visst grunnlag for denne påstanden: De gjør det ikke fordi de er så voldsomt idealistisk anlagt og vil afghanistan så godt, de gjør det fordi det er ganske bra betalt, og fordi de er eventyrlystne.

Det er også enormt mye større sosial aksept for å jobbe i det norske forsvaret og delta i intops, som generelt ses på som ganske så stuerent, enn det er for å være regelrett leiesoldat, noe de fleste her hjemme ser på som veldig umoralsk.

Men, når det er sagt - jeg tror absolutt ikke at den beste løsningen er å trekke ut alle natostyrker fra afghanistan så kjapt som mulig. Det er mulig man kunne ha gjort det på en bedre måte fra starten av enn det som ble tvunget gjennom av Bush & co, men jeg skal ikke påstå at jeg kan komme opp med dette på 1-2-3. Derimot mener jeg det er enormt viktig å banke en del holdninger både ut av, og inn i forsvaret, og da spesielt i de som skal delta i intops. F.ex. å kalle fienden "feig" og "ussel" fordi de bruker IED'er? Idioti. Det er rett og slett en ganske så effektiv taktikk. Da kan man like gjerne kalle det feigt og usselt å bruke F16'er og liknende, for det har ikke taliban noen realistisk mulighet til å slå tilbake mot.

Og FYI: Vi har faktisk "god gammeldags draft" her i norge. Det norske ordet for "draft" er verneplikt, og hvis du tror at man ville ha begynt å tvangssende vernepliktige til afghanistan hvis vi ikke hadde hatt de vervede avdelingene, så trenger du virkelig en reality check.
Vis hele sitatet...
Faktisk nå jeg leser denne tråden, og en veldig spennende tråd og. Rune Solberg er min gamle QRF sjef da vi var stasjonert i Mazar-Sharif. Dette er perioden 2007-2008. Ikke for å backe han uten videre, men har stor respekt for han. Han er en veldig flink offiser og klarer å motivere sine soldater og forklarte oss <<Einar enkeltmenn>> hvorfor vi er her å kriger.

Uten noe særlig mye mer enn mine egne tanker så vil anta at Solberg var svært frustrert og lei seg av å miste en soldat fra sin hjemmeavdeling. Og visste frustrasjon i media, men det var noe egentlig han burde ha holdt for seg selv.

Taliban er en fiende som i vanlig krigføring hadde rett og blitt slakta av våre styrker. Derfor har de utviklet seg til det de gjør nå. De vet hvor vi er svake og de vet hvor vi er sterke og de har utviklet sine taktikker etter våre mønstre.
Jeg smiler alltid hvergang når jeg snakker med ferske soldater som skal ned til Affa og tror å slåss med Taliban er som å dra på rypejakt.

Kan ta et eksempel på hvordan Taliban har tilpasset seg Nato:

La oss anta en Norsk avdeling er på offensiv i Ghowrmach distriktet (Norges primær satsningsområdet). Vi rykker inn tungt og brutalt. Reisetiden fra Meymaneh by til Ghowrmach er rundt 4 timer.

- Med engang vi forlater campen vår så vet Taliban at vi er på vei, takket være mobiltelefon dekning og skjulte Taliban medarbeidere i byen. Derfor så har de god tid til å evt planlegge IED eller bakholdsangrep mot våre kolonner!

Norge: Vi har jammere på bilene våre for å blokkere ut IED detonerings signaler
Taliban Går over til å bruke pressure plate IEDer

Norge Vi har jagerfly i lufta under store operasjoner
Taliban Taliban venter med å angripe til at jagerflyet må snu for å fylle drivstoff.

Norge Vi går over til å bruke bedre kevlar vester
Taliban Går over til å bruke panserbrytende ammunisjon

Norge Vi prøver å kutte ned opiumsproduksjon
Taliban Taliban betaler befolkning bedre for opiumsproduksjon

Jeg tjenestegjordet selv i det området og vår primæroppgave var å trene opp den Afghanske hæren.
Konseptet heter OMLT, Operational Mentoring Liason Team: http://www.nato.int/isaf/topics/fact...-factsheet.pdf

Og dette er et STORT satningsområdet for NATO styrker. Men progresjon går tregt og det er fortsatt langt å gå til at Afghanske hæren kan ta over sitt eget land.

Jeg skjønner helt og fullt at Taliban tilpasser seg våre taktikker. De har ikke sjans til å møte oss i konvensjonell krigssføring og de tilpasser seg oss. Helt forståelig, gerilja krig er skittent. Men det er all krig.
Sist endret av BaJa; 17. februar 2010 kl. 23:40.