View Single Post
Sitat av spQ Vis innlegg
Du sier du gikk over på Subutex i en overgangs periode på 12 uker. Hvordan opplevde du abstinensene på Buprenorfin kontra Heroin? Dette har jeg lurt på, da jeg aldri har brukt heroin. Etter hva jeg har hørt er Subutex verre å gå av enn heroin pga. den lange halveringstiden. Nå var det ikke så lenge du gikk på Subutex og seponerte den ganske raskt, men du kan kanskje forklare forskjellen alikevel?

Av ren nyskjerrighet lurer jeg på om hvor lenge siden det er du brukte heroin og evt. hvor gammel du er - hvis du vil svare på det. Grunnen til at jeg lurer er nettopp fordi abstinensene oppleves individuelt og lurer på om dette også kan ha noe med alder å gjlre. Altså om; jo eldre man er, jo verre oppleves (og er) abstinensene. Slik du beskriver dine abstinenser er jo slik jeg også opplevde det, men for å kunne prøve å beskrive følelsen til de som ikke vet hva det abstinenser er for noe, brukte jeg eksempelet: "En kraftig og tilsynelatende evigvarende influensa.

Hvor lenge siden er det du sluttet med opiater og kjenner du fremdels sug etter det? Føler du at du mangler noe i livet etter å ha sluttet? Jeg spør av genuin interesse pga. jeg har (og hadde) mange tidligere venner som nå er tunge narkomane.
Vis hele sitatet...
Abstinensene jeg fikk av å gå av buprenorfin var faktisk ikke så ille. Nå ble jeg jo seponert over 12 uker.. noe som ikke er så lang tid. Men nedtrappingsplanen min var veldig bra og fungerte bra for meg. Jeg begynte på. Jeg begynte på 18mg og gikk ned 2mg per uke ned til jeg var på 2mg. Etter det var det hver uke som følger: 0,8 mg, 0,4mg og 0,2mg. På denne måten virket det som om abstinensene de siste ukene ble "distubuert" utover på en måte. Jeg gikk og var småabstinent, men ikke noe alvorlig (kaldsvette om natte, frøs lett og litt problemer med magen) Så denne gangen var faktisk ikke abstinensene fra Sub så veldig sterke... kjente bare at de lå og murret i bakgrunnen. Slik hadde jeg det vel i 2-3 uker etter at jeg var nå null. Men jeg har gått av subutex før uten å trappe ned. Da var det vel et misbruk på ca 10mg daglig. Slik jeg opplevde de abstinensene kontra heroin var at de var langt fra like intense, men som du sier, de gikk over en mye lengre peroide. Om jeg skulle velge en av ondene (gå av sub eller heroin) hadde jeg valgt subutexabstinenser. Siden de ikke var så intense. Dette trot jeg også er individuelt. Altså hvordan man reagerer på forskjellig type ubehag og jeg tror også det har litt med smerteterskel å gjøre. Jeg personlig kan bare glemme å overkomme intesiteten og smerten det er ved å gå av heroin uten hjelp. Subutex bli som sagt litt snillere men det varer lenger. Samtidig som det at de fysiske abstinensene ved heroin varer fra 5 dager til en uke, så har man det fortsatt ganske så kjip i en god del uker etter at det verste har gitt seg. Slik følte jeg det ikke med subutex. Der var abstinensene klare i 2 uker og etter det så "fadet" de liksom ut og ble borte.

Jeg er 29 år og bikker snart 30. Etter at jeg slutta på heroin så har jeg jo hatt russug i blandt. Men dette er noe som kommer til å følge meg hele livet ville jeg tro. Altså et psykisk sug. Ikke noe fysisk. Men jeg syntes at livet jeg har nå er så mye mye bedre at jeg fint takler litt russug innimellom. Når det inntreffer tenker jeg tilbake på det helvete jeg var i. Det hjelper mye. Også det å tenke: "hold deg russfri, bare for i dag" Jeg setter så utrolig stor pris på at jeg kan føle igjen. Da jeg var i aktiv rus hadde jeg maks 2 følelser til disposisjon; depresjon, samt glede over å ha fått fiksa seg et skudd.