View Single Post
Trådstarter har rett, julen har faktisk ingenting med kristendommen og gjøre, de kristne har bare gjort det til en kristen høytid. Om man skal følge kalenderen ble Jesus absolutt ikke født 24 desember. Tror det var september eller oktober. Julaften stammer fra en tradisjon som ble startet 300 år før kristus og dette kalte de lysfest. (Man ser enda "spor" etter lysfesten med henhold til juletrelys, utelys, pynte hagen med lysende nisser og snømenn osv)

Jeg er den som velger å boikotte jul. Kjøper kun gaver til aller nærmeste familie + kjæresten. Spiser heller taco enn julemat. Labber rundt i joggebukse. Ser en god film. Ikke sitte å dytte i seg 2 x kroppsvekt av ribbefett og pinnekjøtt. All julekos har forsvunnet pga julestress og det kommerse de kjører fra starten av oktober i butikkene. Jeg er fed up av jul lenge før advent. Litt trist, men vi bor i en kapitalistisk verden som skal tjene mest mulig. Bare i Norge handler nordmenn julegaver for 11 milliarder hvert år ca. Galskap sier jeg!

Heldigvis er det bare en gang i året - og det har nesten blitt en gang for mye.