View Single Post
3. Hva er så galt med at en Gud holder deg ansvarlig for det du gjør? Er du ikke ansvarlig for det du gjør? Er det Gud som er ansvarlig for det du gjør da? Et eller annet sted misset jeg totalt poenget her! Men du behøver ikke å forklare meg det igjen før du setter deg - litt - inn i kristendommen, gjerne fra et vitenskapelig ståsted hvis du vil. Det er noe som heter religionsvitenskap, historieforskning, kulturforskning, antropologi, etc. Mange vitenskapelige disipliner å velge mellom så du slipper den kristne "hjernevaskingen" du risikerer hvis du åpner en bibel. For meg høres det ut som du er livredd i å tolke bibelen etter personlige synspunkter, eller i tråd med andres synspunkter, som ikke behøver å være det spor fanatisk i det hele tatt.

Det jeg ikke skjønner er hvordan det går an å tro på noe så mikroskopisk som streng-teorien, men ikke på noe så makroskopisk som Gud? Hva er forskjellen? Streng-teorien er som mikroskopiske fiolinstrenger. Alt har en tilknytning til hverandre takket være strengenes vibrasjoner, enkelt og greit forklart. Det er selvsagt mye mer komplisert enn denne simple forklaringen her! Ikke så mye annerledes overfladisk sett når en titter opp fra mikroskopet og ser i et teleskop i makrostørrelsen. Her er det Gud som er sammenhengen med alt-et. Det er selvsagt mye mer komplisert enn denne simple forklaringen her! Hva vi derimot vet, ihvertfall per definisjon, er at den ene er fysikk (kvantemekanikk) og den andre er tro (religion).

Begge anses som like umulig å bevise, men det hindrer ikke folk i å prøve for det - med den troen på at noen en dag greier det. Her har religiøse en liten fordel med tro. Gud har allerede greid det. Du har kanskje ikke sett noe til bevis på hans eksistens, men jeg er personlig overbevist om at jeg har opplevd det. I verste fall er det hans motstykke, Djevelen, jeg har sett beviset på. Dette byr selvsagt på noe problematiske forhold underveis, men heldigvis har jeg ikke mistet forstanden - selv om jeg er religiøs. Her juger jeg, for jeg mistet antageligvis forstanden tidligere, men da var jeg ikke religiøs! I ubetydelig fall er det bare en vrangforestilling - fantastisk sådan - men likevel, da utgjør det ingen betydning. Det har ingenting å si. Beviset på hans eksistens ligger i min tro. Beviset for streng-teorien ligger i en teoretisk sannsynlighet som ikke er umulig, til det motsatte er bevist. Hva søren er forskjellen?

4. I min religion så er det slik at hvis du faller ned fra et fjell, så er sannsynligheten for at du møter din skaper veldig stor - med eller uten smell!

5. I fryktens navn? Jeg baserer min religion i kjærlighetens og omtankens navn, de kristne verdier og gjensidig respekt. Og nettopp her kommer forskjellen på ekstremister og oss litt mer jordnære troende. Der ekstremister leser bokstavelig gudefrykt, eller frykt for Gud, slik det ble skrevet for 2000-3000 år siden, leser jeg som jordnær troende guderespekt, eller respekt for Gud! Respekt er nesten ensbetydende med frykt, i gudommelig forstand er det intet som skiller dem, men ordet "respekt" er ikke så negativt ladet! Og at en Gud krever respekt fra menneskene skulle bare mangle. Krever ikke du respekt av dine medmennesker, da?

6. Siste biten der er absolutt ikke krenkende. Løgnene du farte med innledningsvis var litt krenkende. Ellers er trangsyntheten din det mest krenkende, men det skal jeg ikke laste deg for. Vil du ikke opplyses, skal jeg ikke tvinge deg. Men til og med ateister undrer seg over fremstillingen din. Først skal du overta den kristne feiringen i protest mot den religiøse feiringen, og så sier du at vi alle skal feire sammen i fred og ro. Gjør vi ikke det da? Skal jeg som kristen feire en hedensk julefeiring med deg, når jeg i utgangspunktet kan feire en kristen julefeiring?

Med mindre du tvinger meg, så skal da ikke jeg feire noen hedensk julefeiring - ihvertfall ikke mer hedensk enn den er per dags dato! Og såvidt jeg vet så er det ingen som tvinger deg til å feire en kristen julefeiring! Med mindre du synes det at religiøse aspekter dras frem som standard i en julefeiring er tvang i seg selv, er det vel ingen som - ihvertfall ikke kristne vil jeg tro - tvinger deg til å feire en kristen julefeiring. Du kan da feire julen som ateist, med juletre og gaver og julemiddag, og ta deg en øl i den lokale puben senere?

Det mest logiske, når en setter igang en protestaksjon, er å få frem et budskap. Hvis budskapet ditt er å samle sammen nok ateister som vil feire jul med deg i en ikke-religiøs kontekst, er jo dette vel og greit - men hvorfor protestere mot religionsfriheten vi har i demokratiet vårt? Du får bevise strengteorien først for meg, så skal jeg vurdere overbevisningen min - men til og med da forbeholder jeg meg retten til å være kristen og feire en kristen høytid.

Jeg har ingen problemer med å være den eneste i familien min som er åpent kristen under julefeiringa vår hjemme, der de andre mest sannsynligvis ikke har like sterk tro som jeg har. Jeg vet ikke om de er ateister, men det har aldri - så lenge jeg har levd sammen med dem - vært påtvungen noen form for kristen julefeiring eller tro tredd ned over hodet vårt i hvertfall. Tvert imot har vel hele gjengen vært mer eller mindre ateister vel. Jeg kan garantere deg at jeg aldri har pratet kristendom foran unger i dette huset til nå, og de voksne er det lite vits i å preke kristendom med - siden de ikke er så altfor begeistret for en i familien (ikke meg) som er med i en av disse ekstreme menighetene og forsøker å omvende alle han treffer på - sikkert til og med sin egen skygge! Ikke rart familien blir lei denne personens mas. Til og med jeg blir lei denne personens mas, og jeg møter han veldig sjeldent! Gjør meg ikke mindre kristen for det!

Skal du tro, skal det komme av deg selv og fra ditt indre - ikke fordi jeg dikterer din tro. Gud tar imot de rettroende og rettskafne, hva han gjør med de andre kan ikke jeg svare på. Så langt i min kristendomsopplæring er det dette jeg vet, om det stemmer eller ikke kan jeg ikke med sikkerhet si - for jeg har ikke kommet så langt i bibelen ennå. Jeg liker å ta meg god tid og overveie hvert skritt jeg tar inn i de troendes verden, og til tross for at det er problematisk, er det meget frigjørende fra det helvete jeg levde i, før jeg bestemte meg for å gi troen en sjanse. Hva jeg med sikkerhet vet så langt, er at det er meget lærerikt!

Edit:
Der det står 3,5 millioner mennesker, skal det vel være 35 millioner for å utgjøre 1 % av 3,5 milliarder. Bare å beklage fadesen..