View Single Post
Sitat av Third3ye Vis innlegg
Jeg er ikke etter å erstatte "julen" for kristne. Jeg vil feire samtidig, jeg vil feire noe JEG tror på. Jeg vil ikke bare være med på en eldgammel familietradisjon som dikterer at jeg må følge fortellinger og tankeganger som er opprinnelig kristne, og som følger kristendommen. Det hadde vært som om kristne måtte feire en muslimsk helligdag, eller omvendt! Det er rett og slett krenkende.

Men det er her problemet ligger. Jeg er forsatt atheist. Når jeg hører noen snakke om at en gud holder dem ansvarlig for det de gjør, og kan fordømme dem, blir jeg rett og slett sint. Du er ansvarlig for deg! Ingen andre! Dette er grunnen til at mange folk har ledet og dødd forgjeves. Det er grunnen til at verden blir overpopulært, og at folk forsatt lider, å la det være opp til et hypotetisk vesen som har innsikt i alt og som kan gjøre alt, som aldri gir fra seg så mye som et hint om dens eksistangse!
Vis hele sitatet...

Jøss. Du kan jo velge å feire det du velger å tro på i julen da? Det er ikke så forferdelig vanskelig å ikke ferie jul av de samme grunnene som alle andre. Julefeiringen er langt i fra så kristenrotet som det bildet du maler av den - det har blitt mer en tradisjon som har utviklet seg fra kristendom. Tenk over hvor mange venner du har som feirer Jesus på julaften. Jeg vet at jeg ikke har noen.

Er det krenkende for deg at julefeiringen originalt var kristen? Skjønner, men du er ikke den eneste ikke-kristne personen i Norge (var det ikke rundt 30% som var kristne?) - jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig å leve med for deg som alle andre klarer helt fint.

Du kan ikke utelukkende klandre gudstro alene for alt som er gale med verden, da blir du fort like gale som menneskene du prøver å fordømme. Hva skjer med toleranse? Du blir sint når du hører at mennesker er kristne, gratulerer - du utviser en manglende forståelser for andres situasjon man bare finner igjen i trangsynte idioter og ekstremister.


Du hevder at du ikke er ute etter å erstatte julen for kristne, men feire noe du tror på? Gjør det i stedet for å sitte og sutre meningsløst om noe du kan fikse helt fint på egenhånd ettersom det behager deg. Braut ut på fylla at "EG E ATEIST MEN FEIRER MIN EGEN IDEALISTISKE TRO PÅ JULAFTEN I TILLEGG". Legg gjerne til selvmotsigelsen i at du kaller deg selv ateist og hevder at du har en tro i tillegg.


Det er sutrete selv-opphøyede såkalte "ateister" som deg som ødelegger moroen for alle andre. Ser du ikke at du er hatefull, uforstående, ignorant og spottende overfor religion mens du samtidig hevder at en julefeiring som en gang handlet litt om Jesus krenker deg? Nut up, for faen.


Åh ja, og skaff deg en jævla blogg.