View Single Post
Vi har hatt kristendom i Norge siden 800-1000 tallet (kristningsperioden). Håkon "den gode" er den første norske kongen som gjør forsøk på å omvende folk til kristendommen. Hvorfor i alle dager gjør han det?

Hvis vi leser fra Salomos ordspråk 2:1-11 (eng: Proverbs):

Min sønn, ta imot mine ord,
og ta vare på mine bud,
2 så du lytter til visdommen
og prøver å forstå med hele ditt sinn.
3 Ja, bare kall på forstanden,
og rop med høy røst etter innsikt.
4 Let etter den som om det var sølv,
grundig som når en graver etter skatter.
5 Da skal du skjønne hva gudsfrykt er,
og vinne kjennskap til Gud.
6 For det er Herren som gir visdom,
kunnskap og innsikt går ut fra hans munn.
7 Han lar de rettsindige ha fremgang
og er et skjold for den som er hel i sin ferd.
8 Han verner de stier hvor retten rår,
og vokter veien for sine fromme.
9 Da skal du skjønne deg på rettferd og rett,
rettsinn og all god framferd.
10 For du får visdom i hjertet,
og kunnskap skal gjøre deg glad.
11 Omtenksomhet skal vokte deg
og innsikt bevare deg
.

Ja, fysj og fy! Dette vil vi ikke at jula skal være kjent med! Vi som lever i vitenskapens tidsalder vil vel ikke lytte på slike råd! Hvorfor ta vare på:
1) de 10 bud;
2) lytte til visdom;
3) kalle på forstanden og spesielt innsikt;
4) søke grundig etter det (ikke bare tro på alt andre sier, som for eksempel en skepsisblogg på internett, men finne ut av det selv, tenke selv);
5) skjønne og vinne kjennskap til Gud (for de som vil tro på Gud);
6) visdom, kunnskap og innsikt kommer fra Herren (for de som tror på Gud, som oppfordrer mennesket til å søke nettopp visdom, kunnskap og innsikt, noe sånt som Vitenskapen gjør det - bare ekstremister og fanatister har misset dette poenget her);
9) skjønne deg på rettferd og rett, rettsinn og all god framferd (slik som blant annet buddhisme og humanisme oppfordrer til);
10) visdom i hjertet og kunnskap gjør deg glad (mao både ekte visdom og emosjonell visdom);
11) Omtenksomhet skal vokte deg og innsikt bevare deg (denne er logisk for de som klarer å se det).

Fært å ha denne kristendommen i jula du. Dessuten er Helligdager og helligdagsfred regulert ved lov av 24. februar 1995. Noen helligdager er faste, vanlige søndager og helligdager knyttet til jul og nyttår, andre er variable, f.eks. første påskedag er første søndag etter første fullmåne som inntreffer etter 21. mars.

Veldig trist må jeg si, å bytte ut de ekstra helligdagene ved jul og nyttår for en ateistisk eller hedensk bevegelse, som hvis de følger disse helligdagene mener jeg vil opptre som hyklere - siden feiringen deres i utgangspunktet er en protest mot den kristne julefeiringen! En ting er de som ikke feirer jul - en annen ting er en "organisasjon" som feirer deres egen jul som protest mot kristendommen. Mao tolker jeg det dithen at disse "hedninger" har et sterkt ønske om å avvikle helligdager og helligdagsfred i Norge.

Sann mine ord, de som blir med i en slik organisasjon må være arbeidsløse. Hvorfor skulle jeg bytte ut mine hardt etterlengtede fridager i året for å feire jul etter de samme prinsipper som vi stort sett har feiret jul siden denne loven kom, som følger kirkeåret, og sikkert tradisjonelt før den tid også? Kan noen svare på hvorfor jeg skulle meldt meg i en organisasjon som vil frata meg min rett på ekstra fridager fra et tungt arbeidsår?