View Single Post
Hei, jeg heter Thor og jeg er en ateist.

For mange år har julen vært et symbol til dekadanse, overdådighet, og ignoranse i religiøs form. Dette problemet stammer fra at jeg er nordmann og er stolt av min kultur. Det eneste problemet der er at jeg tror ikke kristendommen har noe med vår kultur å gjøre, siden det var en religion som prøvde å direkte ødelegge vår arv og daværende kultur. Og dette irriterer meg hvert år.

Jeg kan ikke slutte å tenke på det eller bare nyte julen. Det går ikke. Så til neste år vil jeg ikke feire jul, som i fødselen til jesus. Jeg vil feire Jul, den Norrønske tradisjonen som feirer overlevelse, styrke, og utholdenhet, i konformitet til de gamle viking tradisjonene.
Men, å feire det aleine virker litt dumt, siden min familie vil feire at Jesus overlevde kulden i Jerusalem og at en motstridig tynn mann fra Nordpolen banker på døren mens presangene ligger under juletreet (jeg lurer på om niesene mine vet?)

Så jeg vil starte en ny bevegelse Jeg har tenkt å starte web-side og vil skaffe medlemmer rundtom i Norge.

Her er hva Nordisk Jul skal defineres som:
  1. Det skal være en fest for året som har fått forbi og for hva vi har greid å yte dette året (med gaver som symbol)
  2. Juletreet symboliserer treet som overlever og trives i sterk kulde og vanskelige omstendigheter
  3. Det skal nyttes god mat, god drikke, og godt humør
  4. Barn skal og lære seg gleden av å gi og det å være en del av et kollektiv som deler med hverandre, så foreldrene må begynne å lære dem og gjøre dem klar før jul
  5. Det skal være en dag dedikert til familien, den lille og den store, og den menneskelige familien
Så kanskje det høres litt corny ut men sånn er jeg. Jeg liker faktisk jul. Jeg liker bare ikke grunnen bak "jul", eller at barn blir oppvokst på løgn og bedrageri. Flest såkalte kristne foreldre jeg har møtt som sine barn har vokst opp har innrømmet at det ikke tror på det i det hele tatt men bruker det som en pekestokk for oppfostringen av sine barn. I dette er jeg helt uenig. Barn liker jul. Ikke fordi en nisse kommer ned pipen eller at Coca Cola sine lastebiler er på veien igjen. Nei. Dette er fordi varmen som blir skapt i jul er av folk som vil samles og kose seg sammen. Men jeg kan ikke kose meg med løgn, med mindre jeg lyver til meg selv.

Jeg vil også gjøre at Jul ikke er avhengig av tro, men er mer en tradisjon som alle (som bor i Norden, der det faktisk snør og det er forståelig) kan feire. Kristne, katolske (som også kan feire "kristus messe" (noen som har et bedre navn?), Muslimske, Jødiske, Hindiske, osv. Alle kan feire Jul!

Så hvem er interessert? Hvem vil være med å starte en organisasjon dedikert til å bringe jul til alle, ikke bare de kristne, og separere julefølelsen med følelsen av missleding og undertrykking? Og ja jeg mener alle! La oss separere jul og "kristus messe" (trenger et bedre navn) sånn at alle kan feire disse gode og sunne prinsippene: Vær glad, vær stolt, fordi du har utrettet noe.

Jeg er åpen til forslag og kritikk.
Takk for at du tok tiden til å lese dette