View Single Post
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Sikta mest til innleveringer på ungdomsskolen/videregående hvor man ikke får karakter, bare kommentar :P Ellers synes jeg karaktersystemet er fint slik det er
Vis hele sitatet...
Skjønner det. Men du skal få mer tilbakemelding enn det du nevner på en innlevering på videregående/ungdomsskole. Ellers er det ingen poeng i å gi annet enn karakterer. Jeg mener at det skal gis mer konkrete, konstruktive tilbakemeldinger enn både eksempelet ditt og karakterene. Helst begge deler i ungdomsskole/videregående.

Sitat av rmth Vis innlegg
httpwhat: Jeg mener det er viktig men karakterer allerede fra slutten av barneskolen.
Som sagt tidligere, så elevene skal få kjentskap til karakterer og forstå hvorfor de er der. så de kan gjøre sitt beste for å nå sine mål i videre utdanning.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor er de der? Jo - for å lære faglig og sosialt. Blander du inn karakterer på barneskolen, blir fokuset karakterene alene (for mange) og ikke læringen i seg selv. En svak elev vil for eksempel bare se karakterene som; du er svak, du er svak, ganske svak, du er svak. En ordentlig tilbakemelding som innebærer konstruktiv kritikk, ord om framgang på tross av mange skrivefeil (f. eks.), må da bety mye mer?

Og for å nå sine mål? Hvem vet hva deres mål er 12 år gamle? Ikke akkurat mange! Målet må på dette stadiet å lære barna best mulig basiskunnskaper, som åpner endel dører. Jeg tror ikke karakterer gjør dette enklere for flertallet; tvert imot.
Sist endret av httpwhat; 23. september 2009 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.