View Single Post
Jeg vet ikke hvorfor jeg gidder å kaste meg i denne debatten, men kan jo begynne å svare direkte på spørsmålet: For å bruke de!. Sitter vel ikke noen å tenker at de vil ha mest mulig uten å bruke de? Glem ikke at penger bare er papir,metall og tall på papir (og dataskjermer).

Det er jo bare snakk om byttehandel. Og menneskeheten fant fort ut at for å unngå å vite forskjell på tjenester og ting man kunne bytte så lagde de pengesystem(vi brukte skjell før) slik at vi kan ha samme verdi å handle med. mao at om du ikke kunne bytte noe i like mye verdi eller måle så laget man en felles enhet alle skulle bruke. Denne enheten er idag penger. Både simpelt og komplisert.

Litt OT. Jeg tror alle kunne vært lykkelige om vi alle kunne satt like stor pris på hva vi kunne gi. Da hadde vi ikke trengt penger. En drømme verden må vel være hvor man bare kan gå til nærmeste bonde og spørre om brød for uka så får du det, samt melk fra kuene hans. Og er du arkitekt så kunne du ha tegnet hus til de som ville bygge. Altså at alle gjorde tjenester for hverandre.

Tror aldri dette ville ha gått da som før er nevnt i denne tråden, noen av oss ønsker å være rikere/mektigere enn andre. Noen latsekker ville kanskje også utnyttet det. Det vil nok også være slik til dommedag kommer og ingen av oss kan bruke penger lengre.

Personlig blir jeg ikke lykkelig av penger direkte, men hva de kan gi meg og hvordan de kan gjøre min eksistens lettere. Hvorfor si nei når muligheten allerede ligger på bordet?
Sist endret av Vandringsmann; 21. september 2009 kl. 21:54.