View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Som sagt kan eg sertifisere folk som übergeek for 30$. Sertifiseringa ER IKKJE VERDT PAPIRET DEN ER TRYKT PÅ MED MINDRE DET BLIR OPPLYST OM KVA SOM ER GRUNNLAGET! Ja, store bokstaver, for det trengst virkelig!

Eg kan kalle meg sertifisert hypnotisør utan at det er ulovleg. Eg kan sertifisere meg sjølv om eg vil.

Her kjem du med rimelig oppsiktsvekkande påstander, korta ned til tre linjer. På konkret spørsmål om å udnerbygge det nærast nekter du å underbygge påstandane dine, eller i det minste argumentere for dei. Det styrkar ikkje truverdet ditt.
Vis hele sitatet...
1) Er sitatet mitt påstander?
2) Hvis ja, når ble det det?
3) Hva er det å begrunne/argumentere for i "påstandene" mine?
4) Et problem med dette emnet er at det er så mange skeptikere.
LES DETTE FERDIG FØR DU SVARER PÅ DET!
Hypnose fremstilles i tegnefilmer som avmakt. At noen ser på en klokke som henger i en lenke eller ser i en spiral blir "tjener" til hypnotisøren, er noe som alle vet: Ikke ekte
Men vi ser aldri hypnose skje i virkeligheten! Dermed har vi ikke lært noe "rettere" versjon av det, som selvfølgelig sier seg selv.

Konklusjon: Hypnose er et (mildt sagt) meget omstridt emne.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men hypnose har blitt påvist til å redusere sensasjonen av smerte, og har blitt brukt til å operere f.eks. blindtarmen vekk uten smerte. MEN, ikke-hypnotiske metoder som å aktivt forestille seg bilder og utføre krevende kognitive oppgaver viser seg også å gi effekt på samme måte.

Under hypnose kan du ledes til å glemme ting under hypnosen som du normalt ville lagt merke til. Men skyldes dette at du frivillig lar vær å engasjere deg i de tankeprosesser nødvendig for å huske eller at hele bevistheten din som er nødvendig for å lagre minner svekkes?

Når det kommer til å avdekke tapte minner er det mye mer omstridt. Studier viser forskjellige ting i begge retninger - at noen ganger husker hypnotiserte mer, mens andre ganger er informasjonen de oppgir enda mer feil og oppfunnet der og da mens de blir spurt.

Det som er veldig farlig med hypnose er at hvis en person er mottagelig for suggesjon fra en hypnotisør så kan han ledes til falske minner. I USA er det utbredt med saker hvor individer går til en terapaut som har en idè om at pasientens emosjonelle plager skyldes enten UFO-bortføringer, sataniske ritualer eller seksuelt misbruk. Ved ledende spørsmål kan du greit få til å få noen til å skape minner som de knytter til sine følelsesmessige problemer. Det har vært rettsaker hvor pårørende av de som hevder å ha blitt voldtatt av dem, har vunnet frem mot terapauter som driver dette.

Forøvrig er det jo helt uinteressant å være "sertifisert" hypnotisør fra en vilkårlig nettside. Jeg kan gledelig sertifisere hvem som helst for 100kr til å bli "humørterepaut" fordi dette er en ikke-juridisk tittel, og ikke engang tilknyttet noen pretisjeorganisasjon som utgir den.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det du skriver. Og hypnose er til dels placebo. På spørsmålet ditt "Under hypnose kan du ledes til å glemme ting under hypnosen som du normalt ville lagt merke til. Men skyldes dette at du frivillig lar vær å engasjere deg i de tankeprosesser nødvendig for å huske eller at hele bevistheten din som er nødvendig for å lagre minner svekkes?" vet jeg ikke 100 %, men det er ikke det siste!
Tapte minner: Stemmer. Det er indinviduelt, og varieres av hvor dypt hypnotisert og suggesjoner.
Sertifisering: Du har helt rett i det du skriver. 99,99 % av hva du finner på internett om hypnose er drit. Problemet er å finne det riktige. Siden jeg nå kjenner han som startet det, har jeg tro på det.

Sitat av luni Vis innlegg
Nei, hypnosis-training.com er en side som gir deg reklame for dyrt kursmateriell med salgsargumenter som dette:

"In my time in this game I have dealt with everyone from multi millionaire internationally acclaimed hypnosis superstars to total hypno-failures.
You know what the one and only difference is?
People who become successful with hypnosis are willing to go for it.
Invest in yourself, your future, and your passion, and I'll see you on the inside."

Hvordan kan du bruke dette til kilde for noe som helst? Wikipedia hadde vært tusen ganger mer troverdig.
Og bryte deg ned? Come on. Jeg hevder det du lirer av deg som sannhet er uvitenskapelige påstander og du kommer med en særs lite troverdig internettside om tenåringshypnose som bevis. Hvis du føler deg brutt ned av av at jeg kaller det tull så får du heller skaffe deg skikkelig belegg for det du hevder neste gang.

Om jeg kan noe bedre enn deg kan jeg ikke si noe om, da jeg ikke vet hva du har lest om bevissthet.

Ps. håper ikke du har betalt for den "sertifiseringen" der...
Vis hele sitatet...
1) Jeg bruker ikke det som kilde.
2) Wikipedia er ikke nødvendigvis en god kilde heller, det kan redigeres av hvem som helst.
3) Nei, jeg venter litt med sertifisering, hverdagene er for travle for meg. Jeg har brukt friminuttene til å svare på det som har blitt postet her.
4) Har du flere innvendinger, prøv hos en nordmann som driver med dette daglig. E-post:
5) Jeg stikker, gidder ikke å snakke tull med deg. Om dette er for støtende for deg, får du heller bruke report-knappen. Jeg kommer ikke til å besvare nyere innlegg som postes her.
Sist endret av KEBL; 11. september 2009 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.