View Single Post
Hva med småsalg av div ting? Skal alle som selger noe på torget ha banksentral eller kontonr klistret på en plakat? Eller kanskje selvbetjening med en plass å dra kortet?
Når man selger noe som har høyere verdi, som båt\bil\moped\påhengs osv. Er greit å ha 500\1000 lappen da.
Greit å ha hard cash liggende istedenfor alt elektronisk. Viss man tenker på scenarier som er lite sannsynlige men ikke umulige. Man er mye mer sårbar når man har alle sine verdier i digitale\elektroniske former.

Å fjerne kontanter er for å få mer kontroll, og det er visst mange myndigheters våte drøm nå til dags. Kontroll og overvåking er viss nøkkelen på ett vell fungerende paradis. Ja, jeg overdriver.. MEn det synes jeg dem som forsvarer motsatt side av disse sakene og ofte gjør.
Kriminalitet er alltid det man legger vekt på, men jeg mener det er virkelig naivt å tro at kriminalitet vil forsvinne. "Kriminelle" er smarte, det er en grunn for at dem som selger flere ton rusmidler på ett salg så og si aldri blir tatt, mens man jager heroin avhengige rundt om kring i oslo pga man vil skjule denne siden av dagens samfunn for turister. At det er mulig å skaffe seg rusmidler i land man risikerer dødsstraff viss kvantumet er over den magiske grensa.

I seg selv trenger dette ikke å være ett negativt forslag, men det kommer an på hvordan man ser på det. Og tenker om man virkelig vil at myndighet skal invadere livet våres pga ditt og datt. Kriminalitet\terror forsvinner senere enn frihet virker det som. Og de siste årene har forslag som gjør deg mer "sårbar" blitt mer og mer akseptert. Folk legger VELDIG mye av sin tillit til en myndighet\myndigheter nå til dags. Jeg sier ikke at det er direkte farlig etc, men synes det er litt naivt. Se på historien, se på land der man ikke eier rettigheter etc.

Det er vanskelig å prøve å være imot slike forslag nå til dags pga man blir lett misforstått. Og terror og kriminalitet synger godt i ørene til mange når man bruker det som argument. Gjør man ikke noe ulovlig har man ingenting å frykte. Passivt argument, men men sant. Men lover skrives raskt, og kan i fremtiden gjøre noe du i dag tar for gitt ulovlig. Å gi fra seg mer og mer "frihet" og "kontroll" gjør deg sårbar. Du kan ta dette på som ett paranoid argument, men det trenger nødvendigvis ikke å være det. Viss du tenker litt lengre enn kriminalitet\terror argumentene man stadig får slengt i trynet.

Jeg tipper at penger vil forsvinne, men jeg tror ikke kriminalitet vil forsvinne av den grunn. Jeg liker ikke utviklingen når det kommer til overvåking og måten det virker som myndigheter vil har mer kontroll. Men jeg tror det er svært lite som vil skje for å stoppe det med det første ivhertfall. Er igrunnen ikke noen gode grunner til å stoppe det eller frykte det, utenom hypotetiske scenarier. Som jeg vet om ihvertfall.

Så det er lite jeg kan si for å forsvare mitt syn, utenom at jeg må være en kriminell som verdigsetter friheten og kontrollen som myndigheter enda ikke har tatt ifra meg. Eller evt paranoid for å prøve å forsvare friheten jeg i dag har. Jeg tenkte og litt internasjonalt nå jeg skrev dette, ikke bare norge. x-)

Fra meg blir det ihvertfall et rungende nei til fjerning av kontanter.
Jeg kunne muligens sett nytten i å fjerne tusenlappen, dog. Helt ærlig, hvem trenger egentlig tusenlappen?
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt poenget, greiere å ha en 1000 lapp enn 2stk 500 lapper. Og det forandrer ingenting, så jeg ser ikke helt nytten i det. :P
Sist endret av sneipen; 24. juli 2009 kl. 04:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.