View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet mitt med dette er ikkje at kontanter slik vi kjenner dei i dag forsvinn.
...
Det som plager meg er at mogelegheita til å betale fullstendig anonymt forsvinn. ...
...
Det finst anonyme e-pengekort, der det ikkje blir registrert kven som betaler, men som like fullt er eit trygt system.
...
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Det finnes proxy-tjenester for det meste nå til dags, og det vil sikkert være et marked for å tilby anonyme betalingstjenester på flere måter. Èn av disse har du jo nevnt her.

Utfordringen med å fjerne kontanter for å få bukt med den svarte økonomien, er at dette blir litt som å forby prostitusjon. Det har vel vært forsøkt noen tusen år nå, uten at det har opphørt.

En svart økonomi uten kontanter er fullt mulig, selv om omfanget reduseres. De som evner og vil (de store og organiserte) lager bare sine egne gjeldsbrev med en virtuell valuta, og/eller baserer seg på byttehandel av varer og tjenester. Før eller siden i en slik verdikjede vil det være mulig å hvitvaske pengene, selv når alt er registrert. På ett eller annet sted i verden vil det finnes minst én korrupt myndighetsperson, som vil være behjelpelig med slikt.

Og så vil handelsavtaler og internasjonale spilleregler ta seg av resten.

For uærlige rørlegger-Ronny, som har basert store deler av livet sitt på svart inntekt, blir det verre.