View Single Post
Vi bruker kort mer og mer. Professor Kai A. Olsen tror at vi er på vei mot et samfunn som ikke trenger kontanter.


Sitat av aftenbladet.no
Tall fra Bankenes Betalingssentral viser at nordmenn stadig oftere betaler med kort. I årets første seks måneder brukte vi kortet over 469 millioner ganger, en vekst på 5,7 prosent. Dette liker professor Kai A. Olsen ved Universitetet i Bergen og Høgskolen i Molde:

– Norge er overmodent til å kvitte seg med kontanter, og regjeringen bør jobbe aktivt for å få sedlene bort, sier han og vil starte med tusenlappene og femhundrekronersedlene.
– Uten kontanter blir vi kvitt svart økonomi, og det blir vanskeligere å være kriminell, mener Olsen.
Han mener bare skurker har noe å tape på at vi kvitter oss med kontantbruken.

http://www.aftenbladet.no/fritid/1055879/-_Bare_skurker_trenger_kontanter.html
Vis hele sitatet...
Er det virkelig slik at bare skurker trenger privatliv? Synes dere at fordelene med at hasjlangeren på hjørnet får problemer med å ta seg betalt, og at gateselgere kanskje må begynne å betale skatt veier opp for ulempene med at det skal være mulig å overvåke hva vi gjør med pengene våre til enhver tid? Er det virkelig slik at den kriminaliteten man vil få bukt med ved å fjerne kontanter utgjør en massiv trussel mot samfunnet vårt? Når skal denne stadig økende overvåkningen stanse? Vil vi ha et slikt samfunn, eller ønsker vi oss privatlivet tilbake?

Sett at vi skulle gjennomført en utfasing av kontanter i dag, hvordan skulle vi løst dette rent praktisk? Skal absolutt alle ha sitt eget bankkort, selv lille Jonas på 7 som skal kjøpe seg en is? Hva gjør vi når teknologien svikter, for det gjør den jo innimellom? Jeg innser nok at kontanter ikke kommer til å eksistere for bestandig, men jeg tror virkelig ikke vi er helt der hvor vi bør fase dem ut enda.

Fra meg blir det ihvertfall et rungende nei til fjerning av kontanter.
Jeg kunne muligens sett nytten i å fjerne tusenlappen, dog. Helt ærlig, hvem trenger egentlig tusenlappen?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety
--- Benjamin Franklin
Vis hele sitatet...