View Single Post
Skeptfisk, nå snakker du om ting du strengt tatt ikke har greie på.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
men med internett så er faktisk studio tid som er den største magelen på ressurser i artist livet.
Vis hele sitatet...
Nei. Studiotid er en relativt stor utgift, men opptrykk og promo er vel så dyrt. Tid er også en begrensende ressurs.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
og studiotid er det plateselskapene tilbyr. så hvis studione ikke var eid av plate selskaper (...)
Vis hele sitatet...
Ytterst få studioer er eid av plateselskaper. Musikkstudioer er frittstående firmaer som plateselskapene leier tid og teknikere av.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
(...) og noe offtentlig som alle kunne bruke til en avtalt tid.
Vis hele sitatet...
Så det offentlige skal betale studiotid for de som vil ha? Er du klar over hva slags vanvittige utgifter det ville blitt? Dessuten ville kvaliteten blitt elendig både på grunn av at det offentlige høyst sannsynligvis hadde spart på utstyrskvaliteten, og fordi teknikere generelt hadde fått bedre betalt og kunne drevet med musikk av høyere kvalitet i et privat studio. Hvorfor skal enhver tulling som akkurat har lært å spille trekkspill få gratis studiotid på linje med profesjonelle musikere? De profesjonelle hadde ikke hatt tid eller interesse av å vente 3 år i kø på at alle tullinger i byen skal spille inn et eller annet tøys bare fordi de kan. Tiden hver brukte i studio ville også blitt utålelig lang når man ikke har et taksameter som går.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
så vil jo plateselapene miste de kortene de har igjen i å med at artister faktisk har mulighet for å markedsføre seg selv i disse internett tider. så har artister en gylden mulighet til å tenke forretning rundt egen musikk når det er færre aktører å forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Dette er manges yndlingsargument, men promotering er ikke så lett som å legge seg ut på myspace og å legge ut et par låter på facebook. Promotering er en enorm jobb, selv om man i tillegg bruker internett. Det er ofte egne promo-selskaper som tar seg av promoteringen fordi promo er enormt tidkrevende og krever mye ressurser og et stort nettverk. Selv om 3-4 artister har blitt kjent hovedsakelig gjennom myspace, betyr ikke det at det er en fullgod promotering i seg selv.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
et godt eksempel på denne forretningsmetoden er det siste albumet til radiohead, der de la ut hele plata gratisk til nedlastning og folk betalte det de følte for.
de tjente pengene sine og de lager fortsatt musikk. og de er fortsatt uavhengi av plateselskaper.
Vis hele sitatet...
Og hvordan kom de seg til en posisjon at de kunne gjøre dette? Jo, gjennom enorme platesalg og intens promotering over mange mange år. Tror du virkelig at hvis nabogutten og bandet hans brukte 20000 i studio på bandets første skive, og la den ut på nettet hvor folk kunne betale det de ville, så ville de tjent inn igjen studioutgiftene? Hvis et ikke veldig stort band skal ta den løsningen, må de se på de 20k som en promoutgift som ikke direkte vil tjenes inn igjen. Når radiohead gjør det, holder det at hver betaler 1 kr for albumet, så er det inntjent i løpet av noen få timer.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
artister må lære seg å selge sin egen musikk selv. dere har muligheten, men fortsatt så er mange avhengi av penger fra andre aktører. men det beste hadde vært om artistene selv bestemte hvordan de skulle tjene penger. og nå i disse internatt dagen er den muligheten der.
Vis hele sitatet...
Artister bruker plateselskaper nettopp for å slippe leie inn studio og teknikere, slippe å leie inn promoselskaper eller gjøre den enorme jobben med promo selv, og slippe å danne et enormt nettverk for å drive "business", slik at de kan være artister og lage/fremføre musikk i steden. Å være fulltidsmusiker og gjøre jobben til plateselskapet i tillegg er umulig for folk flest, i tillegg til at veldig få promoselskaper er villige til å ta på seg oppdrag fra enkeltartister, da det ikke er garanti for mange utgivelser. Som regel tar de kun oppdrag fra plateselskaper med hele kataloger med utgivelser. Det er langt fra så enkelt som du skal ha det til. Løsningen er ikke at alle artister skal drive sitt eget plateselskap, promoselskap, studio og bookingselskap. Løsningen er at plateselskapene skal fungere som plateselskaper og ikke blodsugende bulldosere. Det er kun noen svært få plateselskaper som driver så stort, og at de driver på en tåpelig og overkapitalistisk måte betyr ikke at plateselskaper som fenomen og prinsipp må slutte og opphøre.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
ikke særlig gøy å dele bissniss når du vet at folk tjener penger som du kunne hatt for deg selv.
Vis hele sitatet...
Hadde du vært artist ville du gledelig delt inntekten for å slippe all den jobben plateselskapet, promoselskapet og bookingselskapet gjør, spesielt når man er i en posisjon at man kan drive som fulltidsmusiker. Det er nemlig en grunn til at folk benytter seg av plateselskaper.

Sitat av skeptfisk Vis innlegg
beste tipset jeg kan gi framtidig artister jeg kan gi for at de skal tjene penger fra en som ikke gidder å betale er å promoter musikk via face, msn myspace whatever hvis jeg digger det så kan jeg kjøpe konsertbilletter, t-skjorter eller en liten donasjon for å ha levert et knall produkt.

på den måten for de menneskene som fortjener pengen de pengene di jobber for og har fortjent.
Vis hele sitatet...
Du er tydelig ikke i posisjon til å gi artister tips. Generelt bør man ikke gi tips til noen som driver med noe du hverken har erfaring med eller kunnskap om.
Sist endret av Provo; 12. juli 2009 kl. 09:12.