Tråd: DMT-tråden
View Single Post
@mentalment:

Tja, spørs hva du mener med potensial. Jeg prøvde vel å isolere det ned til de pseudohallusinogene effektene, siden det var snakk om sammenligning psykedelika og et mikroskop. Videre visste jeg ikke at psilocybin var et dmt, for det var grunnen til at jeg nevnte eksempelvis lsd og mescalin sammen med psilocybin, og ikke dmt eller dissosiativer som pcp og ketamin, eller salvia, hva nå det går under (visjonært?), og deliriske stoffer som datura. Dermed bør kanskje psilocybin strykes av de nevnte eksempler, men personlig opplever jeg ytre stimuli som mer bemerkelsesverdig på psilocybin enn når jeg har forsøkt å stenge slike inntrykk ute.

At jeg har opplevd økt tankevirksomhet og kreativ utfoldelse er det ingen tvil om, men kan ikke akkurat si at dette minner meg om pseudohallusinasjoner, ei heller om hallusinasjoner. Det nærmeste eventuelt jeg kommer, er de få gangene jeg har opplevd visjoner av mescalin, men dette var helt klart med ytre stimuli. Jeg er heller ikke kjent med at det er blitt brukt psykedelika av de nevnte tre typer i isolasjonstank, så det kan godt hende jeg tar feil på det området.

I mine øyne utgjør de hallusinogene effektene på dmt, slik jeg har fått beskrevet, nærmest ekte hallusinasjoner og slike hallusinasjoner (ekte) oppstår uten ytre påvirkninger - derav betegnelsen. Stoffer som pcp og ketamin utgjør dissosiative funksjoner, og også her vil jeg påstå ekte hallusinasjoner kan fremkomme, selv om ut-av-kroppen opplevelser og derealisasjon, som det å tro at man er noe annet - som en lampe eller lignende - eller det å studere seg selv utenfra, osv. nok er de mest særpregede egenskapene ved dissosiativer. Dette er basert på hva jeg har lest om dissosiativer, siden mine forsøk med slike stoffer ikke akkurat har gitt disse særpregede effektene. Ketamin, for eksempel, har jeg aldri brutt denne barrieren - eller K-hole eller hva de nå kaller det - ennå, men jeg har også hørt om slike opplevelser av kjente, ikke bare lest om det, så det har nok noe med dosene å gjøre, når jeg ikke har brutt igjennom av tidligere forsøk, vil jeg tro.

Når det gjelder deliriske stoffer som datura er det vel det midlertidige deliriumet som oppstår veldig karakteristisk, og synes for øvrig at flere anekdoter av datura-opplevelser er veldig lik anekdoter av dmt-opplevelser hva hallusinogene effekter utgjør (ekte hallusinasjoner), hvilke jeg dermed sidestiller disse to formene. Også datura har jeg forsøkt, i kombinasjon med blader og alkohol, og dette ble ikke særlig vellykket. Også her er det, noe jeg var fullt klar over da jeg forsøkte det, for svak dose til å bryte igjennom. Salvia har jeg ingen formening om, det har jeg aldri prøvd.

Men utelukkende basert på egne erfaringer var ikke for eksempel et totalt mørkt rom (selvom det kom ekstern stimuli inn i en eller annen form) med tanke på å isolere meg for ytre stimuli, spesielt ettertraktet. Det gav svært fargerike og skiftende tankemønstre, med stor spontanitet i den kreative aktiviteten, men var også veldig enkelt å dempe erfaringene ned til et nivå jeg anså som drømmeskapende, det vil si rene fantasier. Dette var veldig moro og spennende i likhet med pseudohallusinasjoner, for den saks skyld også ekte hallusinasjoner og visjoner, men var bemerkelsesverdig fattig, synes jeg, i sanselige opplevelser. Det var i større grad tankeaktiviteten som var gjeldende, og jeg fikk inntrykk av at en skulle hatt andre psykedeliske stoffer enn lsd eller psilocybin for å få optimal hallusinogen funksjon ut av det. Ellers var det veldig fantasi-orientert vil jeg kalle den kreative utfoldelsen som jeg opplevde i en isolert rom, når jeg både frivillig og ufrivillig testet dette. Mescalin har jeg ikke forsøkt å isolere meg på, så der var det ren gjetning fra min side heller enn basert på egne erfaringer.

Men jeg hadde ingen mening ved det jeg gjorde når jeg isolerte meg under påvirkning av lsd og psilocybin, annet enn at jeg ble veldig, og behagelig, filosofisk og reflekterende - noe som gjorde meg veldig sugen på å gjenta slike eksperimenter. Men jeg hadde vel et par ubehagelige opplevelser når jeg eksperimenterte med isolasjon, som gjaldt mest psilocybin, hvorav redselen ikke ville slippe taket en gang, husker jeg. Da var selve opplevelsen veldig sterk, inntrykksmessig, men hallusinasjonsmessig var den relativt fattig, der også..
Sist endret av paranoy; 20. juni 2009 kl. 01:08.