View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
Så Lavey har nok vært inspirert av den kristne Satan på en eller annen måte, i tillegg til inspirasjon fra Crowley, og sikkert oppdragelsen han fikk fra foreldrene også. I tillegg er det mulig at disse fredagsmøtene hadde en viss påvirkning. Men at han valgte å kalle det satanisme, viser jo at han vil ha det tilknyttet den kristne Satan på den ene eller andre måten, selvom han ikke direkte innrømmer det. Hvor smart ville det vært egentlig, hvis en ønsker å appellere til en bred gruppe mennesker, å innrømme at ens filosofi baserer seg på den kristne Satan?
Vis hele sitatet...
Vel. Jeg kan godt forste hvorfor han ville kalle det for satanisme når du putter det slik. Og jeg tror ikke det er noe større enn at han mener at kristendommen har ødelagt menneskets naturlige verdier, de verdiene vi først ble gitt til å leve med. Kristendommen har som du sier ført til masse positivt i Vesten, men den har også skapt masse jeg gjerne skulle sett vi var foruten. Om kristendommen ikke hadde dukket opp tror jeg ikke verden ville ha vært særlig annerledes skal jeg være ærlig. Hvorfor skulle vi ikke ha utviklet et samfunn hvor det var mennesker som "dømte" de 11 budene om en av de ble utført.

Dette er jo egentlig en håpløs diskusjon uansett ettersom det finnes uttallige relgioner med forskjellige syn og meninger helt ned på hva en flue er verdt eller ikke...

Men tilbake til hvorfor Levey valgte å kalle det for satanisme. Jeg tror ikke han hadde hatt noe problem med å innrømme at navnet er tatt ut ifra den kristne Satan. Dette fordi at Satan lissom skal være imot Gud og kristendommen, noe Lavey også tydeligvis var. Men navnet satanisme ble nok kun brukt for å skape oppmerksomhet, for satanismen omhandler ikke å være imot Gud eller kristendommen.